Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

LPGGz: ‘Groter huisvestingsprobleem door screening’

De Tweede Kamer steunde gisteravond het wetsvoorstel maatregelen voor selectieve woningtoewijzing. Het Landelijk Platform GGz (LPGGz) en de Federatie Opvang vrezen dat deze maatregel het voor ggz-cliënten en mensen in de maatschappelijk opvang moeilijker maakt om een woning te vinden.
VerwardePersonen2400.jpg
Fotolia.

Het wetsvoorstel ‘Maatregelen voor selectieve woningtoewijzing op basis van screening’ geeft gemeenten de mogelijkheid om mensen die in een bepaalde wijk op zoek gaan naar een woning te screenen. ‘Gemeenten kunnen een wijk of zone aanwijzen waarin ze mogelijke huurders gaan screenen en eventueel uit de wijk weren op basis van politiegegevens’, legt Rina Beers van de Federatie Opvang uit. ‘Het gaat daarbij niet alleen om gegevens van strafrechtelijke feiten, maar ook gegevens over overlast, verward gedrag of overlast door verward gedrag.’

Groter huisvestingsprobleem
Dat is waar de schoen wringt voor de Federatie Opvang en het LPGGz: de maatregel treft volgens hen niet alleen criminelen, maar ook ggz-cliënten die in het verleden voor overlast hebben gezorgd. ‘Het gaat om een klein deel van onze achterban en soms gaan de meldingen bij de politie niet eens over overlast, maar over afwijkend gedrag dat iemand vertoont’, zegt Nic Vos de Wael van het LPGGz. ‘Mensen met een psychische stoornis kunnen zich anders gedragen; in sommige gevallen leidt dat ook tot overlast. Dan moet je juist investeren in huisvesting in combinatie met goede ondersteuning in de thuissituatie. De maatregel is geen goede oplossing voor het probleem dat er overlast is in sommige wijken. Wij zijn bang dat dit het huisvestingsprobleem voor ggz-cliënten, dat al erg groot is, nog groter maakt.’

Screening tot vier jaar terug
Bij de screening kunnen gemeenten politiegegevens over een persoon terugzien tot vier jaar geleden. ‘Uit die gegevens komt geen genuanceerd beeld. Hoe kunnen gemeenten het onderscheid zien tussen iemand die potentieel gevaarlijk is of iemand die alleen afwijkend gedrag vertoont?’, vraagt Beers. ‘De mensen die uit de ggz komen en nergens anders heen kunnen, hebben vaak een laag inkomen. De gemeenten zullen voor de screening vooral wijken aanwijzen waar veel mensen met een laag inkomen wonen.’ Daardoor komen ggz-cliënten niet aan een woning, is de angst van de Federatie Opvang en het LPGGz. Beers: ‘En waar komen ze dan terecht?’

Privacy bij screening
De VVD, PvdA en het CDA gaven gisteravond aan voor het wetsvoorstel te zijn. Alleen de SP is duidelijk tegen. De verwachting is dan ook dat het wetsvoorstel er doorheen komt. ‘Maar de PvdA wil wel dat gemeenten eerst alles doen om een andere oplossing te vinden en dat er scherp wordt gelet op de privacy van mensen’, zegt Beers. ‘De PVV wil gemeenten die mensen weren verplichten om een andere woonruimte aan te bieden waar ze geen overlast kunnen veroorzaken.’
Het LPGGz legt zich uiteraard neer bij de beslissing in de Tweede Kamer. ‘Als de wet er komt, dan is dat zo. De vraag is dan: hoe gaan gemeenten om met de selectieve woningtoewijzing? We moeten er bij hen op aandringen dat ze zeer terughoudend zijn met dit instrument en zich juist meer op huisvesting en ondersteuning van ggz-cliënten gaan richten.’

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden