Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Aanbieders met VWS-contract delen in aanhoudende pgo-malaise

Zorgvisie-redacteur met als specialisme tech en innovatie in de zorg. Tevens stem van de podcast Voorzorg.
Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (pgo’s) scoorden afgelopen jaar onverminderd belabberd bij gebruikerstesten. De technische prestaties gaan iets vooruit, maar meer mensen haken af, blijkt uit een nieuw rapport. Opvallend: de drie aanbieders die een contract met VWS hebben, weten niet aan de treurig stemmende uitkomsten te ontsnappen.
Beeld: terovesalainen / stock.adobe.com

Een blik op de cijfers in

Registreren

3 REACTIES

  1. Van de drie gecontracteerde PGO’s is er eigenlijk maar 1 echt PGO nl Curavista. De andere twee zijn portaalleveranciers voor de 1e lijn die ook PGO functionaliteit ontwikkelen. Zij verdienen hun brood met portaal zijn voor huisartsen en apotheken en doen het PGO er “bij”. Datzelfde geldt voor MGN van Pharmapartners met Ivido waar portaalgebruikers “verleid” worden naar het PGO te gaan. Dus de vraag is of ze in het project van VWS, waar ze aan deelnemen, wel echt voor een PGO “gaan”.

  2. Lees alle reacties
  3. Het zou goed zijn als PGO-aanbieders beter luisteren naar de wensen van gebruikers. Nu doet een PGO niet meer dan het ophalen van de medische dossiers, zonder de mogelijkheid om de informatie van verschillende zorgverleners (ziekenhuizen en huisarts) te combineren. Dat gaat momenteel makkelijker via de individuele zorginstellingen. Ik zou van een PGO verwachten dat het mogelijk is om die diagnoses aan te geven die relevant zijn in geval van nood of in geval van een nieuwe zorgverlener, zodat altijd de relevante informatie beschikbaar is. Dit is nu niet mogelijk en als je niet zelf de informatie regelmatig update (wat nogal een karwei is, als het al lukt) dan kan de informatie snel verouderd zijn.

    • Lees alle reacties
    • Geachte Mw. Kroneman, Redacteur Sytse Wilman belicht een beperkt aantal aspecten van de PGO implementatie in Nederland naar aanleiding van een marktonderzoek. U stelt: “Het zou goed zijn als PGO-aanbieders beter luisteren naar de wensen van gebruikers. Nu doet een PGO niet meer dan het ophalen van de medische dossiers, zonder de mogelijkheid om de informatie van verschillende zorgverleners (ziekenhuizen en huisarts) te combineren.”
      CarePoint is de Nederlandse partner van PatientsKnowBest (PKB) Al langere tijd de grootste en snelst groeiende “Multi Portaal PGO” in Europa met 5,5 miljoen gebruikers en een maandelijkse groei van 100.000. Dankzij luisteren naar de wensen van gebruikers.
      In PKB – en andere PGO’s – kun je wel degelijk de informatie van verschillende zorgverleners (ziekenhuizen en huisarts) combineren.. Uw opmerking verdient dus een forse nuance. De reden dat het allemaal niet volgens de beloftes van VWS gaat (in oktober 2025 beschikt elke NL-er over een goed gevulde PGO) is een hele andere. We hebben de VWS top meerdere malen daarop gewezen en aangeboden expertise en ervaring van PKB te delen. Dat is steeds afgewezen. Men wist en weet het allemaal beter. Terecht heeft VWS meer regie genomen, maar de invulling van die sterkere regie is volledig fout en zal in mijn visie wederom falen. Toch blijven we vertrouwen dat het ooit goed komt, omdat wij harde bewijzen hebben dat een PGO een substantiële bijdrage levert aan de grote problemen waarvoor de zorg in Nederland zich ziet gesteld.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.