Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Abrona bezuinigt voor drie miljoen

Gehandicaptenzorginstelling Abrona is bezig met een reorganisatie van drie miljoen euro. Volgens bestuursvoorzitter Nico Peelen moeten de bezuinigingen vooral uit personeelskosten komen. Voor 75 fte moet ander werk gevonden worden.
Abrona bezuinigt voor drie miljoen

Peelen zegt te moeten bezuinigen vanwege de zzp-systematiek en de verwachte overheveling van de functie begeleiding van de AWBZ naar de Wmo. “Onze formatie past niet bij onze zzp-mix.” Abrona reorganiseert ook bestuurlijk. Er komt een tweehoofdige directie in plaats van een driehoofdige directie. Door de bestuurlijke reorganisatie zal de overhead krimpen tot negen procent van de omzet.

Van werk naar werk

Over het verdwijnen van formatieplaatsen zegt Peelen: “We gaan een jaar over deze bezuiniging doen en hebben een mobiliteitscentrum opgezet zodat niemand op straat komt te staan.” De bestuursvoorzitter geeft aan dat alle mensen van werk naar werk begeleid zullen worden. Peelen zegt dat het managementteam wat betreft de reorganisatie op één lijn zit met de Ondernemingsraad en de cliëntenraad.

Uit de notulen

Uit notulen, in het bezit van Zorgvisie, van een OR-bijeenkomst in oktober vorig jaar blijkt dat de OR in eerste instantie veel vragen had. Zo vraagt de OR zich af waarom Abrona niet met de verkoop van panden extra inkomsten genereert zodat personeel binnenboord kan blijven. Volgens Peelen heeft het in de huidige vastgoedmarkt weinig zin om op incidentele inkomsten van de verkoop van panden te rekenen. In de notulen komt ook een geleden verlies van 62.000 euro op de verkoop van woonhuis ‘Ruwinkel 5’ ter sprake. Peelen bevestigt dat hierop verlies is gemaakt, maar over de hele vastgoedportefeuille kan Abrona wel een plus noteren. Ten slotte vraagt de OR zich af of de ontslagregeling van een directeur Zorg en Kwaliteit vorig jaar niet te hoog is uitgevallen gezien de bezuinigingen. Deze directeur stond nog op de loonlijst toen een nieuwe directeur werd ingewerkt. Peelen reageert: “Daar is totaal geen sprake van. Deze medewerker heeft om privé-redenen afscheid genomen en dat is juist in het voordeel van Abrona goed afgehandeld. Het besluit over dit afscheid was trouwens al in 2009 genomen, ver voor de noodzakelijke bezuinigingen in 2011.” Peelen verwacht in de komende jaren nog meer bezuinigingen. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Ditte van Vliet wordt directeur Zorg & Kwaliteit Abrona

IGZ: Zorg Abrona moet in mei op orde zijn

Jan Duenk nieuwe bestuurder van Abrona

Marcel Kuin lid raad van toezicht Abrona

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. 9% overhead klinkt heel veelbelovend, maar zal ws. niet anders zijn dan hogeschool goochelen met cijfers. Interessanter is de opmerking over de ontslagregeling. De heer Peelen heeft het over het feit dat er in 2009 nog geen sprake was van bezuinigingen. Dat is een pertinente onwaarheid. Zelfs in 2008 was al duidelijk dat de bekostiging dusdanig zou wijzigen, dat er rond de 2 miljoen bezuinigd moest gaan worden. De ‘noodzaak’ voor bezuinigingen is reeds jaren bekend binnen alle geledingen van Abrona.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Anne,
    Ik denk dat het ook belangrijk is dat medewerkers bewuster en meer betrokkken moeten worden bij de begroting op locatieniveau. Juist zij weten waar de knelpunten liggen en hoe de zorg beter kan worden ingericht zodat er op termijn ook elke euro effici”enter ingezet kan worden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.