Commissies krijgen het voor het zeggen bij ActiZ

Commissies krijgen meer bevoegdheden binnen ActiZ. De leden van ActiZ kunnen zich op 4 april op de algemene ledenvergadering uitspreken over de nieuwe verenigingsstructuur.
hamer.rechter.istock.jpg
Foto: iStock

De branchevereniging van werkgevers in de ouderenzorg wil speciale commissies meer beslissingsbevoegdheden geven. Er komen commissies voor zorg thuis, revalidatie en herstel, en wonen en zorg. Een kerngroep van zes tot acht bestuurders zit in deze commissies, die moeten gaan opereren met een duidelijk mandaat van de leden. De laatste weken is er in de wandelgangen druk gesproken wie er in welke commissie komt. Begin dit jaar dreigden grote leden ActiZ te verlaten. Er klonk daarna een brede roep om decentralisering van bevoegdheden.

Structuur en cultuur ActiZ
Daarnaast is het de bedoeling om enkele andere thema’s  te behandelen in twee commissies, namelijk de commissie Arbeid/Cao en de commissie Informatisering. Op de agenda, waarin Zorgvisie inzage heeft gehad, staan verder onder meer de samenstelling van het bestuur en de verhouding tot de commissies en het profiel van de voorzitter. ActiZ heeft tegenover Zorgvisie geruchten dat huidig voorzitter Guus van Montfort zijn aftreden zal bekendmaken steevast ontkend. De veranderingen zullen ook gevolgen hebben voor het bureau van ActiZ, ‘zodanig dat deze de verenigingsstructuur ondersteunen’. Verder is de afgelopen weken op werkconferenties naar voren gekomen dat ActiZ er met een nieuwe structuur niet is. Het gaat ook om een cultuur ‘waarin het samenspel open en transparant plaatsvindt’.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.