‘Actiz-leden willen onder één dak blijven’

De nieuwe commissies van ActiZ zijn niet de opmaat voor een splitsing, zegt voorzitter Guus van Montfort. Op de volgende algemene ledenvergadering op 31 mei beslissen de ActiZ-leden over hoe de nieuwe verenigingsstructuur wordt ingevuld.
GuusvanMontfort.jpeg
ActiZ-voorzitter Guus van Montfort

Met 99,5 procent van de stemmen hebben de leden van ActiZ ingestemd met de nieuwe structuur van de vereniging. Het percentage roept associaties op met verkiezingen in dictaturen, maar daar heeft het juist niets mee van doen, verzekert een voldane Guus van Montfort, voorzitter van ActiZ, vlak na de Algemene Ledenvergadering op 4 april in Bunnik. Samen met vice-voorzitter Jacqueline Joppe en ad interim-directeur Gerton Heyne geeft hij een nadere toelichting op de onstuimige ontwikkelingen die de brancheorganisatie de laatste tijd heeft doorgemaakt. ‘Het percentage is juist de weerslag van een intensief democratisch proces’, zegt Van Montfort.

2016 rampjaar voor ActiZ
Het jaar 2016 was een moeilijk jaar voor ActiZ. De presentatie van de zwarte lijst sloeg in als een bom. De boycot van de Inspectie om kwaliteitsgegevens aan te leveren kwam terug als een boemerang en leidde het ontslag in van toenmalig directeur Jan de Vries. Daarnaast leefde er al langer onvrede onder de leden. ‘Ze voelden zich niet voldoende betrokken en gehoord’, zegt Heyne, die begin november is aangesteld om de vereniging te vernieuwen. Een paar dagen na zijn aantreden maakte hij in een tumultueus verlopen ALV mee, waarin leden hun ongenoegen kenbaar maakten over onder meer het Cao-onderhandelingsresultaat. Dat zadelde hen in 2017 op met een hoge achterstallige rekening voor de onregelmatigheidstoeslag. Op de ALV in januari kondigden invloedrijke leden hun vertrek bij ActiZ aan per 2018.

Nieuwe start ActiZ
‘Er leeft een breed verlangen onder bestuurders om de problemen van 2016 achter zich te laten en een nieuwe start te maken’, zegt Heyne. De afgelopen periode zijn de leden daarmee begonnen. Er is een enquête geweest onder de leden. Er zijn tien diepte-interviews gehouden met groepjes van vier bestuurders verspreid door het land. En er zijn twee werkconferenties geweest, waarin bestuurders intensief hebben gediscussieerd over de vernieuwing van de verenigingsstructuur en een cultuur van openheid. ‘Door dat intensieve proces voelen leden zich meer betrokken. Zo is er breed draagvlak voor de plannen ontstaan’, zegt Joppe.

Nieuwe verenigingsstructuur ActiZ
Over de structuur van de vereniging zijn op 4 april knopen doorgehakt. Naast de commissie voor jeugd komen er drie nieuwe commissies voor ‘Zorg thuis’, ‘Revalidatie en herstel’ en ‘Wonen en zorg’. Daarin zitten acht tot zes bestuurders. De komende weken wordt bepaald hoe deze worden geselecteerd. De commissies krijgen vergaande bevoegdheden als het gaat om belangenbehartiging, woordvoering en afstemming met stakeholders. Maar hoever het mandaat gaat, moet ook nog nader worden ingevuld in aanloop naar een nieuwe ALV op 31 mei. Van Montfort: ‘De komende weken gaan we invullen hoe we van de oude structuur naar de nieuwe gaan en wat de bevoegdheden van de vier commissies zullen zijn ten opzichte van het bestuur. We willen in ieder geval wel één organisatie blijven. Uit de vier commissies zullen niet vier aparte verenigingen ontstaan. De leden willen onder één dak blijven.’

Vernieuwing bestuur ActiZ
De vernieuwing van ActiZ geldt ook voor de top. In september of oktober moet er een nieuwe directeur worden aangesteld. Voorzitter Van Montfort heeft bij zijn tweede termijn aangegeven dat hij, gezien zijn leeftijd, drie jaar wilde volmaken. Die periode verstrijkt deze zomer. Op de ALV van 31 mei wordt een profiel vastgesteld voor de nieuwe voorzitter. Van Montfort blijft sowieso tot de nieuwe voorzitter er is. Ook de rest van het bestuur wordt ververst. Alle bestuursleden van ActiZ hebben hun positie ter beschikking gesteld. Maar het is niet uitgesloten dat sommige bestuurders weer zullen terugkeren. Mogelijk zal het nieuwe bestuur bestaan uit vertegenwoordigers van de vier commissies, aangevuld met enkele algemene leden. Daarover moet op de komende ALV duidelijkheid komen. Op 1 januari 2018 moet er in ieder geval een nieuw bestuur met een nieuwe voorzitter zijn. Tot die tijd blijft het oude bestuur de belangenbehartiging doen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.