De game werkt als een interactieve coach, die mensen aanspoort om signalen van terugval te noteren. Dagelijks wordt naar de stemming van dat moment gevraagd en worden opdrachten gegeven. Ook stimuleert Moodbot om andere cliënten virtueel te bezoeken, zodat een netwerkfunctie ontstaat. Door het spelen van de game krijgt de cliënt meer inzicht in zijn eigen herstelproces en ervaart hij meer eigen regie. Uiteindelijk komt Moodbot ook beschikbaar voor dierbaren van cliënten, zodat zij kunnen helpen met signaleren.
Betrouwbaar zicht op herstel
De game speelt als een challenge, waarin cliënten worden uitgedaagd actiever te worden en behandelaars meer een gidsfunctie krijgen. Moodbot is daarmee een speelse manier om meer informatie te verzamelen over een cliënt. Door de dagelijkse registratie via Moodbot ontstaat een betrouwbaar overzicht over het herstel van de cliënt met alle bijbehorende pieken en dalen. Bij alleen wekelijkse of tweewekelijkse gesprekken ben je afhankelijk van herinneringen van de cliënt, is de hoeveelheid informatie minder en dus ook het verloop minder zichtbaar.
Willem-Jan Renger (HKU), Marjolein van Woudenberg (Atrecht), Jan Jonk, (Gainplay) en Petra de Leede (Altrecht)
Growing Games showcase prijs
Het is de eerste keer dat de Growing Games showcase deel uit maakt van Games for Health Europe. Doel is dat eind 2015 een direct toepasbare applicatie opgeleverd wordt met onderbouwde validatie en een duidelijk businessplan/terugverdienmodel, dat ook internationaal opschaalbaar is. Er is tijdens de selectie van een winnaar vooral gelet op de effectiviteit, potentieel, realiseerbaarheid en businesscase. De winnende game krijgt deels financiering vanuit Growing Games en krijgt ondersteuning vanuit het Growing Games-netwerk.
Ontwikkelaars
De Stichting Moodbot bestaat uit grondleggers Altrecht en HKU, aangevuld met techbedrijf IPPO, businesspartner Redmax, gamebedrijf Gainplay en vier andere ggz-instellingen: Kijvelanden, Breburg, GGZ Centraal en Arkin.