Arts minder enthousiast over patiëntportaal dan patiënt

Hoewel artsen het een goede ontwikkeling vinden dat patiënten via portalen online inzicht krijgen in hun medische gegevens, zijn ze ook terughoudend. Patiënten zelf zijn daarentegen erg enthousiast over de portalen. Dat meldt Radboudumc op basis van onderzoek.
portaal.jpg

Radboudumc onderzocht het gebruik van patiëntportalen in zeven umc’s en een algemeen ziekenhuis. Daarvoor werden niet alleen patiënten ondervraagd over hun ervaringen, maar ook medewerkers. Bij de eerste groep zorgt het online portaal voor een gevoel van rust, regie en betrokkenheid, merkten de onderzoekers. Ze vinden het fijn dat ze op elk moment vragen kunnen stellen en vinden het portaal makkelijk te gebruiken. Een groot deel van de ondervraagde patiënten geeft bovendien aan dat ze eigenlijk meer zouden willen kunnen dan alleen hun gegevens inzien. Zo zouden ze het prettig vinden om direct met hun arts te kunnen communiceren en om zelf gegevens te kunnen uploaden.

Portaal niet voor elke patiënt geschikt
Toch zijn er ook patiënten die het portaal niet prettig vinden, of die terughoudend zijn omdat ze hun arts niet willen lastigvallen met hun vraag. Voor mensen die het ziekenhuis maar incidenteel bezoeken en voor mensen die over weinig computervaardigheden beschikken, is het gebruik van een portaal niet zo geschikt, schrijft Radboudumc.

Artsen minder enthousiast
Hoewel de artsen het prettig vinden dat patiënten door gebruik van het portaal beter geïnformeerd in het ziekenhuis komen en gerichtere vragen kunnen stellen tijdens een gesprek, zijn ze volgens de onderzoekers toch terughoudender. Ze zijn bang dat patiënten onterecht ongerust worden als ze hun dossier en uitslagen zelf kunnen inzien. Volgens Radboudumc zijn er daarnaast artsen die moeite hebben met het verlies van hun autonomie. Deze artsen hebben ook het gevoel dat ze gecontroleerd worden door patiënten.

Dossier Patiëntportaal
Patiëntportalen zijn websites waar patiënten hun medische gegevens kunnen bekijken, vaak aangevuld met handige functionaliteiten zoals online een afspraak maken, vragen stellen aan een arts of een herhaalrecept aanvragen. In dit dossier staan artikelen waarin ziekenhuizen vertellen over hun portaal, de mogelijkheden en hun toekomstplannen, bijvoorbeeld exporteren medisch dossier en koppelen medische devices/wearables.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.