Ook stelt de minister verplicht dat een zorgaanbieder binnen zes weken reageert op een klacht. Minister Schippers wil dit opnemen in de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorgsector.
Verschuiving bewijslast
Dat heeft Schippers laten weten in een brief aan de Consumentenbond. Met deze verschuiving van de bewijslast van patiënt naar zorgverlener, komt de minister tegemoet aan de wensen van de Consumentenbond. Het idee van de bond een kenniscommissie in te stellen die een medisch inhoudelijk oordeel kan vellen over medische incidenten, behoeft nadere uitwerking.
Serieus nemen
De minister heeft de bond gesproken naar aanleiding van een ‘meldactie medische missers’. Patiënten voelen zich ongelijkwaardig ten opzichte van artsen, vinden de klachtafhandeling traag en stuiten te vaak op onbegrip bij zorgaanbieders. Een woordvoerder van de Consumentenbond laat weten heel blij te zijn dat de minister de constateringen van de bond onderschrijft. “Mensen willen serieus worden genomen. Ze willen dat er naar hun klachten wordt geluisterd.” De Consumentenbond hoopt dat de WcZ zo snel mogelijk wordt ingevoerd. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Cliëntenwet toch naar de Kamer
Kamer akkoord met cliëntenwet
Clientenwet onder vuur
Het gebeurt inderdaad nog niet. Bij 3 contactmomenten met patiënt en/of familie is verzwegen wat er op de OK fout is gegaan. Interne -en externe artsen die de patiënt voor het vervolgtraject onder behandeling kregen waren ook niet op de hoogte ondanks dossieroverdracht. De externe arts heeft bij telefonisch contact het waargebeurde verhaal boven water gekregen en patiënt en andere arts waarnaar werd doorverwezen geinformeerd. Van de artsen die e.e.a. verzwegen hebben heeft de patiënt uiteraard niets meer vernomen. Zelfs ook niet een excuus voor een risico op een fout waarvoor vantevoren wel was gewaarschuwd en helaas heeft plaats gevonden. Dan bevestigt zo’n gang van zaken inderdaad het vooroordeel dat artsen arrogant zijn. Het is dus geen vooroordeel maar een feit.
En, wat vinden de verzekeraars van de ziekenhuizen en de medisch specialisten ervan. Want daar ligt zeker een probleem mbt de openheid.
Waarom weigert de Consumentenbond tot nu toe daadwerkelijke hulp aan individuele slachtoffers?
Al jaren benadrukt SIN-NL dat artsen conform hun informatie, dossier-en zorgplicht van de WGBO verplicht zijn om medische fouten en de gevolgen te vermelden in het medisch dossier van patienten.
De wettelijke verplichting is al jaren geregeld. Maar de handhaving door de Inspectie Gezondheidszorg, tuchtrechters, rechters, en het Openbaar Ministerie faalt. Dit zijn vaak partijgenoten van VVD minister Schippers….
Geen woorden maar daden.
Een goede stap in de goede richting voor eerzame artsen ter bestrijding van grove nalatigheid en medisch misbruik. En gaat dat ook met terugwerkende kracht zijn, en last but not least gaat dossier fraude dan ook aangepakt worden, anders schiet het nog niet op.
Openheid werkt in ieders voordeel toch: arts en ‘patiënt’
Lijkt me goed en beter voor de zorgvuldigheid, het verantwoordlijkheidsgevoel en het inlevend vermogen van sommige artsen.
Het feit dat dit nog niet gebeurd, geeft aan dat er iets grondig mis is met de instelling van de artsen.
Dat zullen de artsen niet leuk vinden. Ik vraag mij af hoe de KNMG zal zich vast verzetten.