Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Axians biedt hulp bij alle aspecten van de digitale transformatie

Axians
Het IZA laat er geen twijfel over bestaan: betere data-uitwisseling en informatiebeschikbaarheid zijn cruciaal om tegemoet te komen aan de uitdagingen waar de zorg voor staat. De vraag is: hoe vertaal je zo’n digitale zorgstrategie naar een manier van werken waarin de mensen weer centraal komen te staan? Dat is het specialisme van Axians, dat al jarenlang werkt onder het motto ‘ICT with a human touch’.

“Om mensen te laten zorgen,
moeten we data laten stromen”

Axians is van oudsher leverancier van netwerken, security, telefonie, sensoroplossingen en andere ICT-diensten aan zorgorganisaties. “Waar tot een paar jaar geleden de focus lag op de technologie, merken we dat die technologie nu zo’n onlosmakelijk onderdeel is geworden van het zorgproces, dat onze focus als vanzelf ook op het zorgproces is komen te liggen”, zegt Edwin Kanis, CMO bij Axians.
Zijn collega André Hendriks, directeur Zorg, vertelt hoe dat zich uit. “We leveren bijvoorbeeld niet enkel en alleen een data-analyseplatform, maar we helpen zorgorganisaties om tijd te besparen door het beter benutten van informatie. Daarvoor duiken we in hun processen en kijken samen: welke informatie helpt medewerkers om betere beslissingen te nemen en efficiënter te werken?”

Digitale Inclusie

De heilige graal daarbij is altijd: meer tijd voor zorg. “Want vaak is er al veel technologie aanwezig, maar die wordt lang niet altijd optimaal gebruikt”, zegt Hendriks. “Wij kijken daarom eerst: hoe zet je je huidige technologie in? Haal je daar al het maximale uit? Waar liggen verbetermogelijkheden?”
Een thema waar Axians veel aandacht aan besteedt, is digitale inclusie. Kanis: “Daarmee bedoelen wij: benutten alle medewerkers de technologische oplossingen even optimaal, is deze ook op de juiste plek beschikbaar, goed werkbaar en in de context van het moment dat je deze echt nodig hebt?” Hendriks noemt een praktijkvoorbeeld: “De verpleeghuizen van Pieter van Foreest hebben een paar jaar geleden DECT-telefonie vervangen door voice-over-wifi. Dat wifinetwerk wordt ook gebruikt voor het verpleegoproepsysteem en sensoroplossingen. Pas toen het overal was uitgerold, bleek dat op sommige locaties de kwaliteit van de wifi onvoldoende was, waardoor telefoongesprekken en alarmeringen niet doorkwamen. Medewerkers konden niet meer op de techniek vertrouwen. Het zorgde voor onveilige situaties en uiteraard voor veel stress bij medewerkers en bewoners. Zij vroegen ons om een analyse te maken van de situatie. Wij hebben een apart netwerk uitgerold voor missiekritische communicatie. Nu is de veiligheid van bewoners verhoogd, de werkdruk van medewerkers verlaagd en is er een omgeving ontstaan waar Pieter van Foreest op kan innoveren.”

Waarde halen uit data

In steeds meer projecten zit een grote datacomponent. Zo heeft Axians het dataplatform voor de zorg, genaamd Maestro, al bij enkele GGZ-organisaties geïmplementeerd. “In die sector is de behoefte groot om beter inzicht te krijgen in de wachtlijsten en wachttijd, zodat de meest kwetsbare mensen het eerst geholpen kunnen worden. Daarvoor moet je weten hoelang de behandeltrajecten van bestaande cliënten nog duren, wat jouw capaciteit is in de komende periode en wat de kenmerken zijn van de cliënten die op de wachtlijst staan. Want dan kun je een voorspelling maken van de behandelduur.
In veel GGZ-organisaties houdt ieder team of iedere locatie zijn eigen wachtlijst bij, vaak in Excel. De cijfers zijn dus gefragmenteerd. Ook worden reguliere gevallen en spoedgevallen vaak simpelweg bij elkaar opgeteld, waardoor de spoedgevallen op papier de wachttijd drukken van de mensen die geen spoedgeval zijn. Wij helpen deze organisaties om data uit verschillende systemen bij elkaar te brengen en in samenhang te analyseren, zodanig dat je realistische voorspellingen kunt maken.”

Technologie-as-a-service

Kanis wijst op het belang van ‘de basis op orde’. “Je kunt alleen efficiënt innoveren als zowel de technologie als de zorgprocessen in de basis kloppen.” Daarom levert Axians de technologie – of het nu software is, netwerkapparatuur of datacenterdienstverlening – steeds vaker ‘as-aservice’. “Want dan ligt het volledige beheer bij ons en kunnen we in ieder geval de kwaliteit garanderen. De zorgorganisatie kan zich dan focussen op het optimaliseren van de werkprocessen.” Deze ‘as-s-service’ dienstverlening betreft niet alleen uitontwikkelde diensten, zoals security, private 5G of het al genoemde data-analyseplatform Maestro, maar ook samen met klanten te ontwikkelen producten. Een voorbeeld van dat laatste is ZorgDVA, een data-integratieplatform dat Axians in co creatie heeft ontwikkeld met Zinzia (ouderenzorg) en Zozijn (zorg voor mensen met een verstandelijke beperking). Hendriks: “Het ZorgDVA is een data-integratielaag waarop gegevens uit verschillende applicaties bij elkaar komen. Het functioneert als een universeel stopcontact waarop partners in het zorgecosysteem kunnen inpluggen om gegevens op te halen of juist neer te zetten, zodat Zinzia en Zozijn die kunnen gebruiken. We hebben dit data-integratieplatform samen met Zinzia en Zozijn ontwikkeld, maar kunnen het nu als dienst aan iedere zorgorganisatie leveren. Het faciliteert de datatuitwisseling tussen verschillende schakels in de zorgketen: ziekenhuis, huisarts, VVT, apotheek, fysiotherapeut et cetera.”

Breed Pallet

ZorgDVA is een nieuwe loot aan de stam die snel groeit. Het gaat van ZorgERP tot een data-analyseplatform en van security tot missiekritische private 5G-netwerken. Hendriks: “Onze zorgklanten staan onder grote druk om efficiënter te werken. Natuurlijk kunnen wij niet alle problemen oplossen, maar we kunnen wél faciliteren dat we data laten stromen, zodat we mensen laten zorgen.”

Wil je meer weten over Axians in de zorg? Kijk op de website

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.