Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Bas Leerink verwacht overnamegolf: ‘Fusie maakt samenwerken veel makkelijker’

“Als je succesvol wil samenwerken in de zorg, is een fusie logisch”, zegt managing director Healthcare Bas Leerink van adviesbureau IG&H: “Na een fusie kun je sneller besluiten en ben je efficiënter. Met een gewone samenwerking loop je het risico dat het een praatcircus wordt."
byemo / stock.adobe.com
Premium

Met een fusie ben je

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    4 REACTIES

    1. De fusies hebben in veel gevallen niet opgeleverd wat er beoogd werd. Het deel wat duidelijk groeide als kool na dergelijke exercities was het management.
      Afdelingen met dertig medisch specialisten en meer, bedrijfsculturen die botsen en zorgkastelen waarvan de ene helft niet meer op de hoogte is van datgene wat de andere helft doet zijn redenen om een fusie te heroverwegen. Ook de beoogde kostenbesparing die maar niet wil lukken. Er is in het verleden al eens onderzoek gedaan naar de meest efficiënte vorm van ziekenhuis zorg en dat kwam uit op een ziekenhuis van 250 bedden. Het is ,dat spreekt voor zich, veel te zeggen voor het idee dat fusie het antwoord is of zou moeten zijn op veel problemen in de ziekenhuiszorg . De werkelijkheid is weerbarstiger en ook een strak integratie plan gaat je niet redden. Ik denk dat met name de Fusie golf in de afgelopen jaren heeft geleid tot de uitstroom van zorg personeel. Het is niet voor niets dat de ZBC’s als paddestoelen uit de grond schieten.Wie vanuit de werkvloer zijn aanbevelingen niet terug ziet in beleid (niet gehoord niet gezien niet gewaardeerd) zoekt zeker in deze markt zijn heil elders. fusie is daarop niet het antwoord.

      • Mooi verwoord! De slinger van fusies en concentratie is doorgeslagen, maar alleen maar duurdere zorg door meer management. Het Gupta onderzoek heeft toch getoond dat Zweden het niet beter doet met verdere concentratie. Personeel minder tevreden, patienten minder tevreden, langere wachtlijsten, en uiteindelijk: slechter zorg.

    2. Lees alle reacties
    3. Een betere financiële positie, dienstverlening die elkaar aanvult, het vergroten van de
      marktpositie en kwaliteitseisen staan in de meeste gevallen hoog op de (fusie)agenda van
      bestuurders. Echter veruit de meeste fusies tussen zorginstellingen mislukken of bereiken de beoogde doelstellingen niet door een onderschatting van de zogenaamde ‘zachte’ factoren (organisatiecultuur en gedrag). Met als gevolg inefficientie, hoge(re) kosten en ontevreden medewerkers. Deze keerzijde lees ik niet terug in het artikel.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.