De kritische factor bij de implementatie van beeldschermzorg is het stimuleren van betrokkenheid door constante begeleiding in de vorm van trainingen, teamoverleg of huisbezoeken. Dat komt naar voren uit een onderzoek door TrendITion en Nictiz.
De onderzoekers zien dat beeldschermzorg in Nederland nog niet breed is ingevoerd. De kennis over hoe zorginstellingen omgaan met de implentatie, is daarom nog schaars. TrendITion en Nictiz willen daar verandering in brengen en delen kritische succesfactoren en aanbevelingen voor de implementatie. Voor het onderzoek zijn dertien personen kwalitatief geïnterviewd. De groep bestaat uit cliënten, zorgverleners en (project)managers die gebruik maken van beeldschermzorg. In de publicatie ‘Beeldschermzorg implementatiemodel‘ wordt het onderzoek beschreven inclusief aanbevelingen voor de implementatie.
Kritische factoren
Het succes van beeldschermzorg valt of staat met drie kritische factoren. Allereerst moet de techniek goed werken. De tablet en de bijbehorende apps moeten gebruiksvriendelijk en begrijpelijk zijn voor patiënten en zorgverleners. Ten tweede is het belangrijk om de gebruikers constant te begeleiden in de vorm van trainingen, teamoverleg of huisbezoeken. Tot slot dragen garanties voor structurele bekostiging van beeldschermzorg bij aan een succesvolle implementatie. De cliënten, zorgverleners en (project) managers die gebruik maken van beeldschermzorg en voor dit onderzoek geïnterviewd zijn, geven aan dat beeldschermzorg een positieve bijdrage levert aan het contact tussen zorgverlener en cliënt, extra mogelijkheden biedt voor zorg aan de cliënt en de wereld van de cliënt en zijn mate van zelfredzaamheid vergroot. Waar begeleiding eerst thuiskwam en taken overnam van de cliënt, coachen de zorgverleners nu meer op afstand.
Veertien aanbevelingen
De onderzoekers geven tot slot veertien tips inclusief uitgebreide toelichting om de implementatie te versoepelen. Het succesvol implementeren van beeldschermzorg blijkt in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend, en zelfs voor de hand liggende zaken moeten geadresseerd worden. Hieronder de tips, de toelichting is te vinden in de publicatie:
- Begin klein
- Begin met een bepaalde groep cliënten
- Blijf beeldschermzorg evalueren
- Zorg voor draagvlak, in alle lagen in de organisatie
- Genereer informatie over het effect van de toepassing
- Zorg voor constante begeleiding van betrokkenen
- Maak op een enthousiaste manier de meerwaarde van de toepassing duidelijk
- Houd rekening met je doelgroep
- Bied beeldschermzorg aan als reguliere zorg
- Neem weerstand door kennistekort weg bij de zorgverlener
- Kies zorgvuldig een leverancier uit
- Zorg voor een goede internetverbinding en goed werkende en gebruiksvriendelijke hardware
- Betrek familie bij de implementatie
- Waarborg de bekostiging van de beeldschermzorgtoepassing vanuit je reguliere budget