Bekostiging acute ggz per volmacht

In 2019 maken twee of drie zorgverzekeraars per regio voor de bekostiging van de acute ggz bindende tariefafspraken met daartoe geselecteerde zorgaanbieders. Dat schrijft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in de op 13 juli gepresenteerde inkoopgids voor acute ggz. De voorgestelde veranderingen brengen nog veel onzekerheden met zich mee.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
tarieven langdurige zorg
Foto: Adobestock

Het gaat om de eerste drie dagen (72 uur) bij acute psychiatrie. Alle andere in dezelfde regio actieve verzekeraars en zorgaanbieders zijn vervolgens gebonden aan de gemaakte afspraken. Mededinging speelt daarbij geen rol. Bij het opstellen van het nieuwe bekostigingsmodel heeft de NZa geen impactanalyse gemaakt. Daarom is het niet helder hoe de uitgaven precies zullen veranderen. Het ministerie van VWS heeft niettemin aangegeven dat de acute ggz in 2019 niet méér mag kosten dan nu. Het budget voor crisis-dbc’s (voor en na 72 uur) bedroeg in 2016 volgens Vektis 121 miljoen euro. Recentere cijfers zijn niet bekend. Omdat  nu een knip is gelegd bij 72 uur, kan pas tijdens de zorginkoop voor 2019 inzichtelijk worden gemaakt wat de budgettaire verhouding is tussen acute ggz vóór en na 72 uur.

Volmacht bij budgethouder

Er zijn 28 regio’s in Nederland gedefinieerd. Per regio heeft ZN vastgelegd welke verzekeraars de bindende onderhandelingen mogen voeren. Zorgaanbieders moeten vóór 1 september een zogenoemd regioplan indienen, waarna de geselecteerde verzekeraars zich verplichten uiterlijk 1 november de inkoopgesprekken over de acute ggz af te ronden. In dat regioplan staat onder veel meer welke partij de inkoopgesprekken gaat voeren met de representerend zorgverzekeraar en welke partij als budgethouder gaat optreden in de financiering van de acute ggz. Want de NZa heeft het mogelijk gemaakt dat meerdere zorgaanbieders onder de verantwoordelijkheid van de budgethouder op basis van een volmachtconstructie acute ggz tot een maximum van 72 uur mogen declareren bij individuele zorgverzekeraars. Niet de verzekeraar maar de budgethouder is vervolgens verantwoordelijk voor de omzetontwikkeling binnen de gestelde kaders.

Geen mededinging

Op basis van de nieuwe regeling ontstaan dus regionale budgetten. Of deze toereikend zijn, moet door de NZa in een nacalculatie worden vastgesteld. ZN schrijft in de inkoopgids dat er voor de in representatie gemaakte afspraken geen sprake is van mededinging. Desgevraagd bevestigt ACM dit. ‘Zorgverzekeraars hebben hier in feite geen individuele ruimte om met elkaar te concurreren. Zo stelt de NZa bijvoorbeeld het budget voor deze zorg regionaal vast op basis waarvan de tarieven tot stand komen’, aldus de woordvoerder.

Voorbehouden

Ondanks het bindende karakter van de nieuwe regelingen behouden zorgverzekeraars zich het recht voor om een correctie op de beschreven inkoopprocedure toe te passen als zich relevante wijzigingen voordoen in de opstelling van het Zorginstituut, in de regelgeving van de NZa of in de budgetkaders van VWS en zelfs bij een voortschrijdend inzicht op basis van ontwikkelingen in de zorg.

Einde aan dbc’s

In 2020 verandert de bekostiging voor de ggz als geheel. Dan verdwijnt de vaak gewraakte dbc-systematiek om plaats te maken voor een model met zorgclusters, waarbij de zorgvraagzwaarte en zorgbehoefte van de patiënt centraal staan. De beschreven verandering bij de financiering van acute ggz (tot 72 uur) kon hier niet op wachten. Met name in de kortdurende, acute psychiatrie was volgens de sector op korte termijn een kwaliteitsslag nodig die naar verwachting door dit nieuwe bekostigingsmodel kan worden gerealiseerd.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.