Uit de Benchmark blijkt dat in 2014 er al ruim 11.000 minder medewerkers werkten in de zorgbranche dan het jaar daar voor. PwC telde meer dan 15.000 aangekondigde ontslagen. Hierdoor is de medewerkerstevredenheid voor het eerst sinds jaren licht gedaald (het gemiddelde cijfer is een 7,4). Medewerkers maken zich ongerust over een mogelijk ontslag en/of verandering van taken en werkzaamheden.
Hoger opgeleiden
Daarnaast staat een deel van de kleine zorgorganisaties voor het eerst in de rode cijfers en dreigt financieel in zwaar weer terecht te komen. Uit de Benchmark komt duidelijk naar voren dat de meeste zorgorganisaties zich nu al goed voorbereiden op de toekomst en rekening houden met een zwaardere zorgvraag van cliënten. Zo is een (lichte) toename zichtbaar van hoger opgeleid personeel; het aandeel HBO- en MBO-verpleegkundigen is gestegen van 11 naar 13 procent en het aandeel verzorgenden van 44-48 procent. Zorgorganisaties kiezen ervoor om verantwoordelijkheden lager in de organisatie te leggen, onder meer door teams zelf verantwoordelijk te maken voor het zorgproces en de zelfredzaamheid van cliënten te bevorderen. Mede daardoor zijn de overheadkosten in 2013 met 1,1 procent gedaald.
Klanttevredenheid
Ondanks alle veranderingen in de zorg zijn de cliënten nog steeds erg tevreden over de zorg die ze krijgen. Van de 32.000 cliënten die de enquête heeft ingevuld, blijkt uit de Net Promotor Score (NPS) dat 40 procent zeer tevreden is over de zorg die zij ontvangen (zij geven het rapportcijfer 9 of 10). En zij bevelen hun zorgorganisatie dus van harte aan bij familie of vrienden.