Uit een studie, waaraan 1048 organisaties meewerkten, blijkt dat in de zorg relatief weinig personeel werkzaam is als overheadmedewerker. Een overzicht in de bundel ’Heeft iemand de overhead gezien?’ geeft aan dat welzijnsorganisaties in de gehandicaptenzorg, verpleging en ziekenhuizen gemiddeld 10 tot 15 procent overheadmedewerkers in dienst hebben. Eerder werd de groep die ondersteunend werk verricht geschat op zeker 20 à 30 procent.
Verkeerde gegevens
Berenschot-onderzoekers Mark Huijben en Arno Geurtsen twijfelden volgens dagblad Trouw even of hun resultaten wel klopten. Had iedereen zich dan alsmaar op verkeerde gegevens gebaseerd? De cijfers van overheadfuncties lagen er, maar het probleem zat hem in de telling. “Medewerkers van een bedrijfsrestaurant vallen in vrijwel alle sectoren onder overhead. Zij dienen het personeel, en niet de bedrijfsdoelen. In een restaurant van een verzorgingshuis is dat anders. Daar is de kantine wél voor een belangrijk deel bedoeld voor de klant, de patiënt. Zo staan veel functies, die in andere sectoren ondersteunend zijn, in de zorg wel in dienst van het hoofddoel: zorg bieden.”
Overhead
Volgens Huijben en Geurtsen weten bedrijven vaak niet welk personeelsdeel overhead is en welke omvang past bij de organisatie. Kleine bedrijven investeren soms vorstelijk in overhead, in de hoop de productiviteit te verhogen. Grote concerns stellen soms nauwelijks ondersteunend personeel aan, om administratieve rompslomp te beperken. (Trouw)
Lees ook:
‘Snijd in management gezondheidszorg’
‘Klagen over managers moet makkelijker’