‘Betalen voor spoedeisende hulp schrikt af’

De wachttijden bij spoedeisendehulpposten kunnen worden verlaagd door mensen te laten betalen als zij zich er ten onrechte laten behandelen. Maar dat schrikt ook patiënten af die wel spoedhulp nodig hebben. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde studie van onderzoeksinstituut Nivel.
'Betalen voor spoedeisende hulp schrikt af'

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de patiënten op de eerste hulp daar uit eigen beweging naartoe gaat zonder eerst een huisarts te raadplegen. In zes van de tien gevallen zouden zij zich ook prima kunnen laten behandelen bij een huisartsenpost, stellen hulpverleners.

Betalen

Nivel stelt vast dat mensen met klachten minder snel naar de spoedeisende hulp gaan als ze daarvoor mogelijk moeten betalen. “Maar dit kan er ook toe leiden dat mensen niet naar de spoedeisende hulp gaan als dat wel nodig is”, aldus onderzoeker Judith de Jong.

Bepalen aan de poort

De onderzoekers zien dan ook liever dat ziekenhuizen aan de poort bepalen of een patiënt naar de huisartsenpost gaat of naar de spoedeisende hulp. Mensen kunnen namelijk niet zelf beoordelen of hun klachten spoedeisend zijn, en vinden vrijwel altijd dat zij terecht een beroep doen op spoedeisende hulp. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

Financiële onrust bedreigt spoedpost Leiden

‘Zelfverwijzers opvangen met spoedpost in ziekenhuis’

Spoedposten verkorten wachttijd acute zorg

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.