Blog: Toekomstbestendig ziekenhuis vraagt nieuw bestuurlijk DNA

Het is hoog tijd toekomstbestendige keuzes te maken op basis van de toegevoegde waarde van het ziekenhuis. Dat vraagt om nieuw bestuurlijk DNA. Een ziekenhuisbestuur waar specifieke kwaliteiten samenkomen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Tineke Serlie, partner en headhunter The Executive Network

Het ziekenhuislandschap dat we nu kennen, gaat onherroepelijk veranderen. De koers naar een beperkt aantal complexe-interventiecentra en een groter aantal lokale integralezorgcentra staat niet meer ter discussie. Dit wordt ook benadrukt in het onderzoek Wie doe het met wie dat KPMG ruim een maand geleden publiceerde. De vraag is niet meer: waar moeten we naar toe maar hoe zorgen we dat we daar daadwerkelijk komen. Als het ziekenhuis de regie niet pakt, zullen anderen het doen. Het is hoog tijd toekomstbestendige keuzes te maken op basis van de toegevoegde waarde van het ziekenhuis. Dat vraagt om nieuw bestuurlijk DNA. Een ziekenhuisbestuur waar specifieke kwaliteiten samenkomen.

Allereerst is relevant wat de bestuurder aan persoonlijke kwaliteiten meebrengt. Een hoog IQ en EQ alleen volstaan niet langer. Het AQ, Adaptability Quotient, van de bestuurder is van belang. Het vermogen om zich snel en flexibel te kunnen aanpassen aan een steeds veranderende context en te durven ‘ontleren’, oftewel kennis loslaten om nieuw effectiever gedrag te ontwikkelen. Dergelijke bestuurders zijn meer in verbinding met de wereld om hen heen, leren continu van anderen en maken eigenbelang ondergeschikt aan het grotere (publieke) goed. Ze passen hun ziekenhuis tijdig aan in periodes van parallel lopende uitdagingen als een groeiende zorgvraag, concentratie, substitutie en digitalisering. Ze zien het belang van tijdig ombuigen naar daadwerkelijk patiëntgerichte, waardegedreven zorg; waar nodig uitgevoerd in optimale (keten)samenwerkingen of netwerken. Niet voortdurend een beetje veranderen, wat te vaak ontaardt in ‘meer doen’, maar disruptief veranderen en keuzes baseren op de echte toegevoegde waarde van het ziekenhuis.

Ziekenhuizen kunnen en doen niet hetzelfde op een gelijkwaardig kwalitatief niveau. Als een ziekenhuis focus aanbrengt in het zorgaanbod dat ze bovengemiddeld beter doen, leidt dat tot een optimale toegevoegde waarde voor de patiënt. Tegelijkertijd getuigt dit van een hoger bewustzijn van de kosten voor de maatschappij. Het is daarom tevens van belang dat de bestuurder relevante ervaring en kennis inbrengt om die bepalende keuze voor het ziekenhuis te maken: legt het ziekenhuis de focus op concentratie van (boven)regionale complexe zorg of op een lokaal (keten)geïntegreerd zorgaanbod. De bestuurder maakt daarbij voor iedereen helder wat het ziekenhuis vervolgens niet meer doet. De bestuurder vindt geen wiel opnieuw uit, maar durft te leren uit andere sectoren die hiermee al ervaring hebben, zoals de financiële dienstverlening en de (medische) technologie.

Dé ziekenhuisbestuurder bestaat niet. Een toekomstbestendig ziekenhuisbestuur wordt samengesteld door het nodige bestuurlijke DNA van verschillende persoonlijkheden, met verschillende perspectieven en vakkennis complementair bijeen te brengen.

Tineke Serlie, Partner en headhunter bij The Executive Network

1 REACTIE

  1. Een boeiend artikel, dat kan leiden tot meer bewust worden, bewust zijn en bewust doen. De vraag “Waar moeten we naartoe?” zal altijd blijven, juist vanwege de continu veranderende wereld. En daarbij tevens de vraag:”Waar willen wij als ziekenhuis naartoe?. Wat is onze unieke toegevoegde waarde?”. Verder ben ik het geheel eens met het feit dat het ziekenhuis de regie moet pakken. Daarbij zijn niet alleen de persoonlijke kwaliteiten van de bestuurder essentieel, maar ook die van het management en zelfs van alle medewerkers. Men moet inderdaad niet voortdurend een beetje veranderen, maar kiezen voor een ingrijpende sociale innovatie.

    De oplossing voor de vraagstukken en uitdagingen waar o.a. het ziekenhuis voor staat, ligt in de mens zelf. Organisaties kunnen alleen floreren als het individu zich gehoord en gesteund voelt. En het individu kan niet zonder de groep of de organisatie. Door de doelen van de organisatie te vertalen naar uitdagingen, die ook door het individu als zinvol en waardevol worden ervaren, maakt men alle stakeholders tot ambassadeur van de gewenste en noodzakelijke veranderingen. Door de organisatiedoelstellingen en de individuele doelstellingen optimaal op elkaar af te stemmen, wordt het individu een onderdeel van de oplossing. Dan zitten missie, visie, strategie, beleid en uitvoering in het DNA van eenieder!

    Pyramide heeft ruim 25 jaar ervaring in ondersteuning van organisaties hierin. De Pyramide-Aanpak biedt ook de mogelijkheid om bestuurders en managementkwaliteit door te ontwikkelen naar perspectiefvol leiderschap o.b.v. persoonlijk leiderschap. Een kwaliteit die de mogelijkheid geeft mensen in organisaties te leiden in tijden van continue verandering en aanpassing. Met als resultaat een vitale organisatie o.b.v. vertrouwen en verbondenheid. De opleiding “Organisatieregisseur” zorgt ervoor dat de organisatie-, de team- en de individuele doelstellingen optimaal op elkaar worden afgestemd. Door deze opleiding te volgen kan men de methodiek en het instrumentarium specifiek toepassen in de eigen organisatie. Ik informeer u er graag nader over. (0653313147).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.