Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

E-commerce voor de zorg

Jan Christiaan Huysman
Circa driehonderd landgenoten namen onlangs deel aan de HIMSS in Chicago, de grootste conferentie en beurs over zorg en ict ter wereld. Openingspreker was de topman van Wallgreens, de grootste drogisterijketen van Amerika, die naast 8300 locaties een sterke online-strategie heeft ontwikkeld met diverse online-bedrijven, apps voor hun klanten en binnenkort met digitale doktersdiensten.
E-commerce voor de zorg

Clicks & bricks heet dat in bedrijfstermen. Heel relevant om te bestuderen omdat dit type bedrijven richting de traditionele zorginstellingen oprukt en bepaalde diensten en producten beter, sneller en efficiënter in de markt zal zetten. Ik verwacht nog het nodige van Albert Heijn  met Bol.com en bedrijven als Kruidvat in dit verband.

Betere locatie

In de VS is niets wat het lijkt. De stad Chicago is volgens The Economist vrijwel failliet en dreigt Detroit achterna te gaan. Het centrum toont zoveel rijkdom dat de armoede een kilometer verderop je bijna zou ontgaan. In de week van de HIMSS besloot een groot lokaal ziekenhuis – St. Elisabeth’s hospital – zijn deuren te sluiten en te verhuizen. Reden: het stadsdeel was gaandeweg verpauperd met te veel slecht verzekerde patiënten. St. E’s, zoals het kortweg genoemd wordt, verplaatst zijn operaties naar een rijker deel van Greater Chicago met een ‘betere populatie’.

Medische marktplaats

Terug in Nederland las ik een verhaal op Flipboard over een vrouw in New Mexico die een nieuwe heup nodig had. Haar lokale ziekenhuis vroeg hiervoor 79.000 dollar, een bedrag wat haar zorgverzekering ver te boven ging. Onderhandeling bleek onmogelijk. Onder grote druk onderzocht ze alternatieven op internet en stuitte op Medibid, een medische marktplaats waar je je benodigde behandeling op plaatst en wacht op offertes. Je leest het goed. Leve het internet en vrije marktwerking. Want na twee dagen had ze twee aanbiedingen. Ze koos voor een nieuwe heup van een orthopedische praktijk in Glendale (California) inclusief reiskosten voor 13.400 dollar.

Behandelingen shoppen

In rap tempo verschijnen websites als pokitdok.com en clearhealthcosts.com waar je de de meest voorkomende behandelingen kunt shoppen bij tienduizenden zorgaanbieders. Als je je polisinformatie upload kun je ook zien of je beter cash kunt betalen of je polis wilt inzetten. Veel Amerikaanse zorgpolissen maximeren namelijk je jaarlijkse verzekerde zorgkosten. Goede informatie over de kwaliteit van de behandeling op de websites blijkt nog wel een uitdaging alhoewel er wel wat data opvraagbaar is.

Kwaliteit moet zichtbaar

Ik vind het een fascinerende ontwikkeling omdat er in het land met een van de slechts functionerende gezondheidszorgstelsels door nieuwe internettoepassingen oplossingen ontstaan voor de vele minder-verzekerden. Alleen de kwaliteit van die zorg moet nog beter zichtbaar worden en daarmee zijn we terug in Nederland. Qua verzekeringsdekking en –spreiding zijn wij gelukkig veel beter af in ons landje. Maar ook hier is de kwaliteit van de behandelingen voor de cliënt/patiënt moeilijk zichtbaar. Krachtens de Zorgverzekeringswet mag de verzekeraar zorg contracteren en informatie verzamelen en opbouwen over de kwaliteit; een merkwaardige combinatie van machtsfactoren waar de verzekeraar nog niet erg goed mee omgaat. Want bekende kwaliteitsinformatie over een procedure bij een zorgaanbieder wordt nog niet doorgegeven aan de patiënt. Ook de informatie over de kosten van de behandeling is nog niet transparant voor de patiënt. Wat zou er gebeuren als we een online medische marktplaats creëren met alle informatie over de gecontracteerde kosten van de behandeling én kwaliteit van de bijbehorende uitkomsten per zorginstelling? DOT staat voor diagnosebehandelingscombinatie op weg naar transparantie, toch?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.