Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Oproep: Geef patiënt structureel de keuze tussen zorg op afstand en fysiek consult

Zes artsen uit verschillende domeinen signaleren de voordelen van en behoefte aan digitale zorg bij zowel patiënt als zorgverlener. Zij doen een oproep aan minister van Ark om digitale zorg als optie breed beschikbaar te stellen in de eerste en tweede lijn.
In Search Of Right Medical Solution.
Foto: g-stockstudio/Getty Images/iStock

Als dokters willen wij zorgdragen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. In alles wat wij doen staat het belang van de patiënt centraal. En binnen die kaders heeft de patiënt regie over hoe hij zijn zorg ingevuld zou willen hebben. Deze keuzevrijheid zou ook moeten gelden voor de manier waarop en de plaats waar de zorg geleverd wordt. Naast fysiek contact hoort zorg op afstand daarbij.

Noodzaak

De coronacrisis heeft een forse verschuiving gegeven van reguliere zorg naar digitaal. Desondanks werd veel reguliere zorg wegens capaciteitsgebrek uitgesteld.  Inmiddels zijn we er allemaal van doordrongen dat de coronacrisis nog niet voorbij is. Wat de noodzaak van inzet van digitale zorg benadrukt. Het is de enige manier om voortgang van reguliere zorg op lange termijn te borgen.

Voordelen

Ook buiten de noodzaak op dit moment is bredere inzet van digitale mogelijkheden gewenst, omdat er zowel voor de patiënt als voor de zorgverlener enorme voordelen aan kunnen zitten, zoals een gevarieerder zorgaanbod en meer flexibiliteit. Er zijn talloze voorbeelden van patiënten die graag (een deel van) hun zorg digitaal zouden krijgen.

Onderdeel van breed zorgaanbod

En waarom zouden we hun die mogelijkheid ontzeggen? Als patiënt en zorgverlener beiden menen dat veilige digitale zorg op afstand mogelijk én wenselijk is, laten we dit dan ook doen. Voorwaarde is wel dat de patiënt hierin een keuze heeft, waarbij de vorm waarin de zorg wordt aangeboden onderdeel van gedeelde besluitvorming is. Digitale zorg is niet voor en door iedere patiënt gewenst, maar iedere patiënt zou wel moeten kunnen kiezen. Dat betekent ook dat elke zorgverlener een uitgebreider zorgaanbod heeft waarvan digitale zorg een herkenbaar onderdeel vormt. Vasthouden, stimuleren en doorontwikkelen van digitale mogelijkheden in de zorg bevordert een optimale inzet van menskracht en middelen.

Ervaring in digitale zorg

Wij stellen dat elke patiënt de keuze zou moeten hebben om van zorg op afstand gebruik te kunnen maken in zowel de eerste als in de tweede lijn. Wij vragen VWS, zorgverzekeraars, NZa en zorginstellingen om deze behoefte van patiënten en zorgverleners te faciliteren en de dialoog met hen aan te gaan. Als zorgverleners met ervaring in digitale zorg roepen we collega’s op om hun ervaringen en kennis te delen zodat verbeteringen vanaf de werkvloer vorm krijgen. Wij doen mee!

Deborah van der Stoep, reumatoloog; Paul Koning, orthopeed; Sabine Pinedo, internist; Rob Dijkstra, huisarts; Lydia ten Napel , huisarts; Gabrielle Speijer, radiotherapeut.

 

1 REACTIE

  1. Prachtig artikel om te lezen. Ik ben het eens met de schrijver. De patiënt moet vrij zijn om zijn eigen keuze te kunnen maken. Bij elk persoon is het weer anders. Het gaat hier om de gezondheid van elk persoon en ook de kans om comfortabel te voelen. Bepaalde personen voelen zich beter, wanneer ze fysiek consult krijgen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.