Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe borg je kwaliteit van zorg in zelforganiserende teams?

GrowWork is een HR-dienstverlener met verstand van zorg en kennis van de arbeidsmarkt. Wij helpen zorgprofessionals aan passend werk en bieden de mogelijkheid zich te ontwikkelen.
Hogere complexiteit van zorg in- en extramuraal. De paradigmashift naar zelfredzaamheid en eigen regie. Het zelf organiseren van zorg in zelforganiserende teams. Deze ontwikkelingen stellen andere en extra eisen aan de kwaliteit van zorg en daarmee aan de kwaliteit van de zorgverleners. Veel zorgorganisaties kiezen daarom voor de inzet van verpleegkundigen in teams.
Hoe borg je kwaliteit van zorg in zelforganiserende teams?

Van deze hoog opgeleide professionals wordt onder andere verwacht dat zij collega’s adviseren en coachen op de zorginhoudelijke prestaties en dat zij (kwaliteits-)richtlijnen en innovaties implementeren en borgen. Zij worden dus met een gerichte opdracht om de operationele kwaliteit van zorg te monitoren en verbeteren in de bestaande teams gezet. Als u werkt met zelfsturende teams, kan dit een spanningsveld opleveren. Voor u het weet, verwordt de verpleegkundige vanuit haar kwaliteitsopdracht tot de nieuwe baas van het team en/of worden de rollen van niveau 3 en 4 uitgehold. Beiden zijn onwenselijk. Maar hoe kunt u dan de andere en extra eisen aan kwaliteit van zorg in zelforganiserende teams realiseren?

Teamrollen

Het is belangrijk om de kwaliteitsrol van de verpleegkundige expliciet als een van de teamrollen te oormerken en in te bedden. Daarmee wordt  het, net als andere teamrollen (zoals die van planner of rapporteur), een middel om coördinatie bij zelfsturing te organiseren. Het hele team is verantwoordelijk voor operationele kwaliteit van zorg. De verpleegkundige is rolhouder om dit aan te jagen. Zij wordt vanuit de teamrol geautoriseerd door het team en krijgt expliciet de opdracht van hen om hen individueel en als groep aan te spreken op verbetermogelijkheden.

Vaardigheden

Daarnaast zijn de houding en attitude van de verpleegkundige cruciaal. Door als verpleegkundige heel gericht de aanwezige kennis en kunde van alle aanwezige zorgmedewerkers te bekrachtigen en te versterken wordt de motivatie voor eigenaarschap van het hele team rond operationele kwaliteit van zorg gemaximaliseerd. Dit stelt extra eisen aan de coachings- en implementatievaardigheden van verpleegkundigen. Het is dus van groot belang om hen hier op toe te rusten.

Vanuit de bovenstaande benadering, inbedding en vormgeving van de kwaliteitsrol van verpleegkundigen wordt een stevige basis neergezet om daadwerkelijk operationele kwaliteit van zorg binnen zelforganiserende teams te realiseren.

Annemarie Koopman is directeur Zorg en ontwikkelt kennis- & capaciteitsoplossingen voor de gezondheidszorg.

Voor meer informatie: neem contact met haar op via 06-22451260 of kijk op www.growwork.nl


Deze rubriek is geschreven door een partner van Zorgvisie en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.