Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog: Nieuwe app als ontdekkingsreis

Vorige maand hebben we bij het Leids Universitair Medisch Centrum een app in gebruik genomen. Niet dat er veel vraag was naar een dergelijke app. We deden het vanuit de wil om te innoveren.
Brobbel600

Met HiX Mobile kunnen specialisten van hun patiënten de afspraken, medicatie, allergieën, diagnoses, labuitslagen, radiologieverslagen, het operatieoverzicht en de pathologische, microbiologische en nucleaire gegevens inzien. Het was geen sinecure om de app te ontwikkelen en er was nauwelijks vraag naar een dergelijke app. Ik hoor u bijna hardop denken: waarom zoveel moeite steken in een app waar bijna geen vraag naar is? Nou, het past bij onze wil om te innoveren. En wij zijn van mening dat innovaties niet per se vraaggestuurd hoeven te zijn. Nu de app er is, staan specialisten er bij wijze van spreken voor in de rij.

Toegevoegde waarde voor het zorgproces

Wij hebben om een aantal redenen veel tijd en energie in de app gestoken. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, ook artsen en verpleegkundigen. Het is een krachtige computer, die nu al veel kan en de ontwikkeling gaat steeds verder. De camera’s van smartphones en mogelijkheden om bijvoorbeeld foto’s te upleaden naar je zorgdossier worden ook steeds beter. Het zou stom zijn als we niet zouden uitproberen of en hoe smartphones van toegevoegde waarde zijn voor het zorgproces in onze organisatie.
Met de HiX Mobile app voor specialisten ontsluiten we de EPD- en ZIS-gerelateerde gegevens: medicatie, klinische lijsten, laboratoriumgegevens, noem maar op. Dat levert direct voordelen op. Sommige patiënten zouden bijvoorbeeld al naar huis kunnen, maar moeten wachten tot hun arts een bepaalde laboratoriumuitslag heeft gezien. De artsen hadden tot nu toe een pc of laptop nodig om die uitslag op te zoeken. Nu ze letterlijk overal met de app de laboratoriumuitslagen direct kunnen inzien op hun smartphone, kunnen ze hun patiënten sneller ontslaan. Dat kan zelfs ligdagen schelen.

Enabler voor procesinnovatie

We hebben nooit een uitgebreid plan gemaakt voor de inzet van HiX Mobile. We zien hem ook niet als vervanger van de huidige toepassingen, maar als aanvulling. We willen vooral ideeën opdoen en binnen onze organisatie luisteren naar de ervaringen. We zijn benieuwd naar het effect van de app op interne processen. Zie HiX Mobile maar als enabler voor procesinnovatie.
Uiteindelijk willen we natuurlijk meer. Samen met onze leverancier (ChipSoft) werken we aan de doorontwikkeling van deze app op basis van feedback uit de praktijk. Deze reis is nu pas echt begonnen. We willen dat artsen geen kladjes meer in hun zak steken, dat zij bestellingen plaatsen en medicatie voorschrijven via hun smartphone, dat zij op andere manieren – bijvoorbeeld via spraak – data registreren en dat zij een seintje krijgen bij nieuwe laboratoriumuitslagen. We proberen dus een goede mix van product- en procesinnovatie te creëren die aansluit bij de cultuur.
De wereld verandert ontzettend snel. Kijk naar andere branches. Tot voor kort boden banken alleen saldogegevens aan via de app, nu kun je nagenoeg alle bankzaken en soorten betalingen via de app regelen. Hetzelfde geldt voor de NS-app. Eerst was dat een digitaal spoorboekje, nu zie je zelfs hoe lang je trein is en waar treinen, bussen en metro’s zich bevinden. Dat is ook niet ontwikkeld omdat er direct vraag naar was. Met HiX Mobile zitten wij nu midden in die ontdekkingsreis naar wat nog meer mogelijk is op gebied van procesinnovatie.

Kees Brobbel, Manager ICT Functioneel Beheer & projectmanagement, Leids Universitair Medisch Centrum

1 REACTIE

  1. Mooi voorbeeld van ‘al doende leren’. Geflankeerd door bestaande methoden als prospectieve risico-analyse, systeem validatie en fall back scenario’s als nodig, neem ik aan. Wat betreft de patiënt-input: hoe voorkom je een nog grotere kloof met laaggeletterden en/of minder vermogende patiënten zonder smartphones? Investeren in high tech e-health innovaties prima, maar moet gelijk op gaan met sociale innovaties.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.