Wat wij willen is helder: dat iedere Nederlander nu – en over tien jaar – huisartsenzorg krijgt als dat nodig is. En het goede nieuws is dat dit kan, want iedereen kan diens zorgsteentje bijdragen. Ondanks de vergrijzing en het feit dat we door vooruitgang in de zorg langer leven. Hoe? Als we naast de zorgvraag die we hebben, onszelf nog twee vragen stellen voordat we een afspraak bij de huisarts willen. Of het nu gaat over een nieuwe zorgvraag of een die in het verlengde ligt van een huidige. De eerste vraag: is er voor deze zorgvraag een fysieke afspraak nodig? De tweede: vind ik het erg als ik voor deze zorgvraag een huisarts of andere zorgverlener zie die ik nog niet eerder heb gezien?
Is het antwoord twee keer nee? Zet dan die stap. Kies voor fysiek als het moet en digitaal als het kan. Hoe spannend het ook is – probeer het een keer uit. Logische gedachte: ik weet niet of dit bij mij past en of dit dan ten koste gaat van mijn eigen zorgverlening. Realiteit: als ik het niet probeer, gaat dit ten koste van de eerstelijnszorgverlening van bijna tweehonderdduizend mede-inwoners van Nederland. Waardoor net te laat wordt opgespoord dat die griep eigenlijk een longontsteking was. Of erger – dat die longontsteking eigenlijk helemaal geen longontsteking bleek. En dat is onze zorg.
Aanpassingstekort van de patiënt
Er zijn huisartsen genoeg. Dus waarom spreken we dan over een huisartsentekort en niet over een aanpassingstekort? Wat we gewend zijn op het gebied van eerstelijnszorg is simpelweg niet meer mogelijk. Hoe graag iedereen ook diens vaste huisarts wil zien, in de praktijk kan dat gewoonweg niet meer. Als iedereen die op dit moment staat ingeschreven bij een huisarts zich aanpast en zichzelf die twee vragen gaat stellen, helpen we gezamenlijk mee aan het verdampen van het woord ‘tekort’.
Digitale consulten
Eerdere rapporten lieten al zien dat het tekort aan zorgpersoneel is op te lossen door de inzet van technologie. Zo schrijft adviesbureau Gupta in hun onderzoeksrapport Uitweg uit de schaarste dat door inzet van eenvoudige medische technologie het tekort in de ouderenzorg en ziekenhuiszorg verdampt.
Kijk bijvoorbeeld naar de Scandinavische landen. Die landen laten zien dat digitale consulten de zorg toegankelijker maken. In Finland wordt al de helft van de huisartsconsulten digitaal behandeld, waardoor er meer ruimte is voor fysieke huisartsenzorg.
Ook in Nederland zijn er initiatieven die werken: met de komst van Thuisarts.nl heeft elke Nederlander dag en nacht toegang tot een betrouwbare digitale vraagbaak voor allerlei zorgvragen. Ook zijn er tal van initiatieven waardoor digitale consulten mogelijk zijn, zoals de inzet van Dpreekuur.nl en Gezond.nl waarbij de patiënt een andere huisarts spreekt. Hierdoor vermindert de werkdruk en hebben huisartsen meer tijd voor patiënten die hen echt nodig hebben. Dit soort veranderingen maken huisartsenzorg beter voor iedereen.
Deze initiatieven werken alleen als we als patiënten allemaal meedoen. En dat is onze gezamenlijke zorg. Zorg jij mee?
Door: Amon van den Borg, algemeen directeur, en Paulus Lips, medisch directeur, van de Arts en Zorg Groep.