Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Over regels en cliënten

Hetti Willemse
De gezamenlijke zorg- en verzekeraarskoepels, twaalf stuks in totaal, en twee patiënten- en cliëntenkoepels vormen samen de Agenda-voor-de-zorgpartijen. Op 30 september 2013 hebben zij aangekondigd een plan te willen maken om de administratieve lasten en regeldruk terug te dringen.
Over regels en cliënten
Premium

Bijna vier maanden later, op

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    3 REACTIES

    1. ongeveer 20 jaar geleden werd in de gehandicapten zorg een kwaliteitszorgsysteem ingevoerd. het systeem stelde dat de organisaties hun processen moesten beheersen en daarvoor protocollen en procedures moesten opstellen die borgen dat de processen goed verlopen. een van de items is voedselveiligheid. In de eisen werd sterk gerefereerd aan de HACCP normen die geënt zijn op grootschalige instellingskeukens.
      Bij mijn organisatie was de huisvesting van mensen met een verstandelijke beperking kleinschalig georganiseerd. 6 Bewoners met een coördinerend begeleider.
      Ik schreef de volgende procedure: De voedselvoorziening geschiedt zoals in een goed huisgezin gebruikelijk. De coördinerend begeleider ziet daar als een goed huisvader op toe. Indien blijkt dat…………….. ziet de directie er op toe dat dit protocol wordt aangescherpt. Dit vanuit de visie dat iedereen snapt wat de normen goed huisgezin en goed huisvader inhouden. In het beste huisgezin liggen geen afvink lijstjes in de koelkast etc.
      Op deze wijze legden we de verantwoordelijkheid waar hij thuis hoort.

    2. Lees alle reacties
    3. Vroeger was er een hoofdzuster die alles, wat nu schriftelijk afgevinkt moet worden door de werkers, naliep en bij de clienten checkte of ze zich goed voelden. Miste er iets, dan werd degene die dat had horen te doen er direct bijgehaald. Dat stimuleerde iedereen tot zo goed mogelijk presteren en zelf nadenken hoe dat kon, ipv het volgen van afvinklijstjes.
      Je kreeg complimenten en hoogstens een enkele herinnering. Er ging echt niet veel meer fout dan nu, want er was gewoon meer tijd, maar vooral meer verantwoordelijkheidsgevoel en daardoor meer arbeidsplezier. Want afvinklijstjes halen dat zelf nadenken weg (stompt af) en ze kosten tijd(irritatie) en vooral ze veroorzaken een cultuur van angst en wantrouwen. Het verzoek van een patient om een paracetamol kost een telefoontje naar een specialist in de nacht, het opstarten van een electronisch patientendossier, het invoeren van de medicatie en zoveel inspanning dat het niet in verhouding tot het risico staat. Gunnen we werkers in de zorg nog enig vertrouwen of wilt u robots? Maak dan haast met het schrappen van de aanvinklijstjes. Kernwoorden: vertrouwen, regelbeperking. Geef managers targets om te schrappen zonder nieuwe te mogen bedenken.

    4. Hoop theoretisch gebabbel. De zorg moet terug naar de dokter. Die heeft wat administratie nodig om gegevens vast te leggen. De administratieve handelingen zijn kostenposten, die tot een minimum dienen te worden beperkt. Nu richt men zorgkantoren in, rijk voorzien van managers en consultants. En, oh ja, er moet nog iets aan medische handelingen worden gedaan!
      Er gaat niet voor niets zo’n 15 % van het zorgbudget naar ‘het administratieve gedeelte’.
      Wil men iets bereiken, dan zal het gehele zorgsysteem moeten veranderen! Dit is en blijft dweilen met de kraan open!

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.