Blog: VWS steunt Maasziekenhuis, en terecht

Deze week meldde De Volkskrant  dat ziekenhuisbestuurders en wetenschappers drie bezwaren hebben tegen de financiële steun van minister Bruins aan het Maasziekenhuis te Boxmeer. Die steun komt neer op een jaarlijkse exploitatiebijdrage van 2,5 miljoen euro tot 2022. Gezondheidseconoom Guus Schrijvers staat achter de minister. Hier volgt zijn betoog.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
emeritus hoogleraar Guus Schrijvers over betaalbare acute zorg

Het eerste bezwaar geldt de ervaren oneerlijke bevoordeling van één enkel ziekenhuis, terwijl andere ziekenhuizen het moeten redden zonder steun. Het Maasziekenhuis vormt een onderdeel van de Panteingroep, die verder ook vrijwel alle ouderenzorg, thuiszorg en kraamzorg in De Peel omvat. De groep werkt nauw samen met de huisartsen.

Voorloper van Juiste Zorg op Juiste Plek

Door alle samenwerking is de omzet van het Maasziekenhuis minder gegroeid. Het is daarmee een voorloper van ziekenhuizen die dit nastreven als onderdeel van het VWS programma Juiste Zorg op de Juiste Plek. Wie nu het Maasziekenhuis failliet laat gaan, slacht de ossen als de kar zijn bestemming heeft bereikt. Zo’n feit heeft gevolgen voor alle ziekenhuizen die substitutie regionaal aanpakken en niet alleen in losse pilots. Ik gun hun graag financiële steun bij het voorkomen van een faillissement. Het Maasziekenhuis is dan een goed precedent.

Eerst plan voor alle acute zorg in de regio

Het tweede bezwaar geldt het gemis van noodzaak: alle inwoners van Boxmeer en omgeving kunnen, ook als het Maasziekenhuis failliet is, binnen 45 minuten met de ambulance naar een seh komen. Ik raad af om ziekenhuizen te sluiten op basis van deze verouderde norm. Wel is het wenselijk dat voor 2022 een samenhangend plan voor De Peel komt voor alle acute zorg. Dat moet passen binnen het Kwaliteitskader Spoedzorgketen. Dan zou kunnen blijken welke functies van de seh in het Maasziekenhuis uitbreiding of inkrimping behoeven.

Voorbeelden van eerder overheidsingrijpen

Het derde bezwaar is van juridische aard: de Zorgverzekeringswet en de Wet marktordening gezondheidszorg zouden niet toestaan dat de overheid de marktwerking belemmert. In 2014 en 2015 heeft minister Edith Schippers twee kleine ziekenhuizen gered van een faillissement. Dat lukte zonder wetsovertreding. Het eerste is de Ommelandergroep in de provincie Groningen. Het UMC Groningen sprong op verzoek van de minister bij toen dit ziekenhuis failliet dreigde te gaan. Thans is dit umc eigenaar van deze groep. Er is geen sprake van een fusie. Want de Ommelandergroep beschikt over een eigen raad van bestuur en een eigen raad van commissarissen. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor het Admiraal de Ruiterziekenhuis te Goes en het Erasmus MC. Graag gun ik het Maasziekenhuis dat het Radboudumc vanaf 2022 haar eigenaar-op-afstand wordt.

Laten we de drie ingebrachte bezwaren niet gebruiken om het Maasziekenhuis failliet te laten gaan. Laten wij ze benutten als start voor een moderne invulling van een ziekenhuis binnen de lokale en regionale context.

0
793
Guus Schrijvers
Oud-hoogleraar Guus Schrijvers is nog steeds actief in de gezondheidszorg. Hij is auteur van het boek Zorginnovatie volgens het Cappuccinomodel (ondertitel: Voor hetzelfde geld een betere gezondheidszorg). Schrijvers geeft lezingen en workshops en is lid van enkele stuurgroepen en commissies.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.