Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

We registreren veel, maar maken te weinig gebruik van die data

Hoe meer data, hoe beter de zorg. Dat is de stelling van Sander van Tilburg. Administreren is dus misschien niet altijd even leuk, maar het is wel zinvol.
Chief Technology Officer Sander van Tilburg: ‘De technologie hobbelt er soms achteraan’. Foto: SDB Groep

We weten het allemaal: zorgverleners zijn overbelast, niet in de laatste plaats door de administratieve lastendruk. Vaak wordt die administratie als zinloos beschouwd. Zorgverleners zijn alleen maar aan het registreren, hoor je dan, waardoor ze aan hun eigenlijke werk niet toekomen.

Artificial Intelligence

Toch is dat niet het hele verhaal, schreef ik in een eerdere blog op Skipr . Natuurlijk komt het voor dat verpleegkundigen en verzorgenden gegevens moeten vastleggen waarvan je je kunt afvragen of ze echt nodig zijn. Maar vaak is het toch zinvol die gegevens vast te leggen.
Aan de voorbeelden die ik toen noemde – het nut van een goede overdracht, planning, reiskosten – voeg ik graag iets toe dat deels nog in de toekomst ligt: een nuttige toepassing van Artificial Intelligence (AI).

Juiste analyse

We registreren veel, maar we maken te weinig gebruik van die gegevens, en dat is jammer. Uit structureel vastgelegde data kun je veel informatie halen, als je er maar de juiste analyse op toepast. Veranderingen in gewicht, bloeddruk of saturatie, het kunnen allemaal aanwijzingen zijn voor een verandering in de medische toestand van de cliënt of patiënt, en dus kan het zinvolle of zelfs noodzakelijke informatie zijn om daarop te kunnen anticiperen.

Datagestuurde zorg

Momenteel maken we nog weinig gebruik van AI, vooral omdat de zorg zo complex is en om zo’n grote zorgvuldigheid vraagt. De ‘superzorgcomputer’ IBM Watson functioneert alweer heel wat jaren, maar is vooral succesvol bij specifieke ziektes en aandoeningen. Intussen is datagestuurde zorg wel aan een opmars bezig, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve medicijnen. Als we deze ontwikkeling verder willen helpen, zijn nog veel meer data nodig. Hoe meer data, hoe zinvoller de analyses en hoe beter de conclusies. Als ze maar gestructureerd worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt.

Administreren heeft dus zin. Nu al met het oog op de beschikbaarheid van gegevens en om trends zichtbaar te maken, en steeds meer voor betere zorg die is toegespitst op de patiënt. Dus als we blijven administreren en dit ook nog op een makkelijkere manier kan, werken we naar een win-winsituatie.

Sander van Tilburg, Chief Technology Officer SDB Groep

 

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.