In de agenda beloven de partijen zich de komende jaren te storten op de implementatie van e-health. ZN past het inkoopbeleid aan zodat e-healthtoepassingen onderdeel worden van het contracteringsbeleid met zorgverleners. KNMG zorgt dat de medische professionals e-healthtoepassingen opnemen in hun richtlijnen en protocollen en de NPCF regelt dat patiënten en cliënten gebruik gaan maken van de toepassingen.
Concreet zullen de partijen tussen nu en 2015 met een achttal punten aan de slag gaan, waaronder telemonitoring bij patiënten met diabetes en bij patiënten met chronisch hartfalen. Ook wordt e-mental-health verder geïntroduceerd en opgeschaald. De partijen gaan tevens de eerstelijnszorg en ketenondersteuning versterken. Bij dit laatste gaat het om meer zelfmanagement door patiënten, verhoging van kwaliteit en gemak. Onder deze versterking valt ook beslissingsondersteuning van professionals, zoals het elektronische voorschrijven van medicatie.
Zorgverzekeraars Nederland
ZN richt zich op kennisoverdracht en -uitwisseling bij medewerkers over de inhoud van de inkoopgidsen. Doel is om zorginkopers afspraken te laten maken over de doelmatige inzet van e-healthtoepassingen als gangbare zorg. Dit jaar nog wordt gestart met een update van de inkoopgidsen Telemonitoring hartfalen, Telehealth diabetes en Teleconsultatie.
Pieter Hasekamp, algemeen directeur Zorgverzekeraars Nederland: ‘Zorgverzekeraars stimuleren en investeren in e-health om het zelfmanagement van de patiënt te vergroten en de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Daarbij is van belang dat “oude” zorg ook echt door nieuwe zorg wordt vervangen Met de NIA krijgt de verdere uitrol van e-health een stimulans. Ook vormt de NIA een goede kapstok voor het zorgveld om aan te haken met passende initiatieven.’
KNMG
De KNMG richt zich op themasymposia en bij- en nascholing voor medische professionals om hen op de hoogte te brengen van de bestaande toepassingen. De toepassingen zullen ook worden opgenomen in de richtlijnen, zodat de medici ze daadwerkelijk gaan gebruiken. Juridische en ethische randvoorwaarden krijgen daarin nadrukkelijk aandacht.
Arie Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter artsenfederatie KNMG: ‘De KNMG wil dat e-health een vanzelfsprekend onderdeel van de zorg wordt. Met digitale communicatiemogelijkheden valt zoveel te winnen: snelle en eenduidige informatie, efficiënt overleg, geen zorg op afspraak maar precies op het moment dat het nodig is, meer regie bij de patiënt. Dat we nu als veldpartijen de handen ineen hebben geslagen, is een unieke stap naar daadwerkelijke brede toepassing van e-health in de zorg.’
NPCF
Het speerpunt van de NPCF is de ontwikkeling van een DigitaleZorgGids. In de gids komt te staanwelke e-health-applicaties er zijn. Zowel zorgverleners als patiënten kunnen op dit platform hun ervaringen delen. De patiëntenorganisatie zet zich ook in voor een voorziening waarmee patiënten toestemming kunnen geven voor de uitwisseling van hun patiëntgegevens.
Wilna Wind, directeur patiëntenfederatie NPCF: ‘Je kunt tegenwoordig alles online regelen, behalve je eigen zorg. Hoog tijd dus dat iedere patiënt toegang krijgt tot de vele goede e-healthmogelijkheden en pilots die er zijn. E-health zal de impact die de zorg heeft op het leven van veel patiënten een stuk verminderen. Tegelijkertijd krijgen patiënten zo meer grip op hun eigen zorg.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP – Koen Suyk )
Meer over e-health:
Nationale Implementatie Agenda eHealth (PDF)
Serie filmpjes over e-health in de praktijk
Goede stap in de richting en dus initiatief, waar verder handen en voeten aan gegeven zal gaan worden. INTEND Centra voor Werk & Psyche is al gestart met e-mental-health en boekt goede successen! Hiermee spelen we in op de toenemende behoefte van zorgvraag op een flexibele manier!
@Marcel: Dank voor uw heldere toelichting. @Frans: Het “verwijt” is alles behalve nieuw en dient derhalve verhoed te worden wil de patiëntenvertegenwoordiging serieus partij zijn. Verder gaat het uitstekend met mijn tenen, dank.
Prima NPCF, een initiatief dat eindelijk recht gaat doen aan vele aanzetten uit het verleden. En laten we elkaar niet weer eens troeven af gaan vangen op het gebruik van woorden en vermeende lange tenen Bob.
@Bob “regelt” klinkt heel makkelijk en als wij het zelf zo zouden zeggen ook best heel arrogant.
Onze plannen voorzien in een bewustwordingscampagne. Wij willen graag dat mensen weten wat er kan, waar dat kan en wat dat voor meerwaarde zou kunnen hebben voor hen in hun dagelijks leven.
Als je met een of andere diagnose geconfronteerd wordt en de dokter zegt: “dat betekent dat wij elkaar vanaf nu 4x per jaar zien”, dan kun je denken: “ok, zo doen ze dat”. Maar als je weet dat er in hetzelfde ziekenhuis of ergens anders gewerkt wordt met een online controleconsult zou het zo maar kunnen zijn dat jij als patiënt daar, i.v.m. bv. je werk, de voorkeur aan zou geven.
Wij zijn er van overtuigd dat ehealth opschaling en inbedding niet kan zonder bewustwording van en vraag vanuit de patiënten.
Marcel Heldoorn
sr. beleidsmedewerker ehealth
Patiëntenfederatie NPCF
Goede ontwikkeling. Maar: “de NPCF regelt dat patiënten en cliënten gebruik gaan maken van de toepassingen”. Er staat “regelt”. Moet men bij de patiëntenkoepel annex belangenbehartiger zo langzamerhand niet oppassen te worden gezien als marketinginstrument van overheid, cure-sector en industrie?
Belangrijke en noodzakelijke stap naar structurele en verantwoorde inbedding van eHealth in de reguliere zorg. Mede op initiatief van de NVEH. En nu doorpakken!