Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Businesscases zorginstellingen blijken boterzacht

Zorginstellingen en -aanbieders zetten zelden een goede businesscase neer, laat staan een ijzersterke. De zorgsector heeft daar ook nooit de noodzaak toe gehad, omdat banken tot nu toe makkelijk geld verstrekken. Maar daar komt verandering in. Dat is de conclusie van het panel op het congres ‘IJzersterke business cases in de zorgict’ op 11 november in Ede.

De zes gepresenteerde businesscases tijdens het congres ‘IJzersterke businesscases in de zorgict’ blijken bijna allemaal achteraf tot stand te zijn gekomen. Panellid Paolo Bellini, manager I&A Meander Medisch Centrum: “Het toepassen van business cases is nog geen gemeengoed in de zorg. Daarnaast blijkt het complex om in een voorstel te laten zien waar precies de baten vallen met de verschillende financiële stromen in het a- en b-segment”.

En dat is jammer, want waar voorheen banken het geld zonder problemen toekenden vanwege een gegarandeerde continuïteit van de sector daar vragen ze nu naar een concrete kosten-batenanalyse en verwachte opbrengsten.

Rechtvaardigen van de investering

Panellid Joost Zuurbier van Q-consult constateert bij zorgmedewerkers een allergie voor het cijfermatige. “Wat er in de presentaties ontbreekt, is het gebruik van de business case als rechtvaardiging voor de investering. Harde cijfers, dat is waar banken in geïnteresseerd zijn. Als zij dat niet weten, dan kan je het geld vergeten.”

Ontwikkeling elektronisch dossier

De ontwikkeling van het elektronisch verpleegkundig dossier (evd) van het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) is een voorbeeld van een groot project waarbij een harde businesscase ontbreekt. In het MCA zijn zes afdelingen overgestapt op het evd. Over de voordelen van een overgang van werken met papier naar digitaal is goed nagedacht: het is efficiënter, tijdbesparend, procesondersteunend, legt de prestatie indicatoren vast en geeft managementinformatie. Alleen de cijfers ontbreken. De verklaring daarvoor luidt dat het ziekenhuis de omslag naar digitaal toch moest maken, met of zonder business case. Bellini vat de heersende mening van de zaal samen: “We beginnen er gewoon aan en het blijkt ook te kunnen.”

Integrale prestatiebekostiging

Spreker Michel van Schaik, directeur Publieke Sector Rabobank, beaamt: “We zien nog maar weinig harde businesscases, maar banken vragen nu veel meer informatie van een zorginstelling bij het indienen van een voorstel.” Volgens Van Schaik is de zorgsector bezig met een fundamentele stelselwijziging waarbij integrale prestatiebekostiging steeds belangrijker wordt. “De toegang tot de kapitaalmarkt is voor zorginstellingen niet langer vanzelfsprekend.” Nog afgezien van de kredietcrisis.

Toetsing van de businesscase

Van Schaik somt aan de hand van een presentatie een aantal punten op waar een bank een voorstel op toetst: een heldere onderbouwing van de propositie en strategie, de kwaliteit van het management, het commitment van de raad van bestuur, de garantie van de terugbetaal verplichting en de verhouding tussen prijs en kwaliteit. “Maar het belangrijkste”, stelt Van Schaik terwijl hij wijst op de onderstreepte woorden ‘bewezen terugverdien potentieel’ in zijn presentatie, “is waar de zorginstelling het rendement denkt te behalen.” (Zorgvisie – Hanneke Bruggeman)

Lees ook:

Tweede kamer steunt vrije prijzen b-segment

Kredietcrisis raakt ook zorgsector

De financiën special >>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.