Om een en ander gestalte te geven komt er medio 2008 één digitaal loket, waar AWBZ-cliënten met al hun vragen en formulieren terecht kunnen. Tot op heden zien AWBZ-cliënten zich genoodzaakt om bij verschillende instanties aan te kloppen. De informatie-uitwisseling tussen deze instanties verloopt vaak traag. Ook vraagt elk van de instellingen informatie van de cliënt.
Informatie opnieuw gebruiken
Bussemaker belooft aan deze situatie een einde te maken. “Cliënten zullen steeds meer ervaren dat informatie die ze al hebben aangeleverd en onderzoeken die al zijn gedaan opnieuw worden gebruikt door andere indicatiestellers”, aldus de staatssecretaris.
Omgaan met de regels
Ook gaat Bussemaker er voor zorgen dat professionals minder hinder ondervinden van controle op het leveren van zorg. Regels zullen minder vaak veranderen en als ze veranderen gebeurt dit in samenspraak met professionals. Ook krijgen ze meer tijd om met nieuwe regels te leren werken.
Meldpunt Regeldruk en Bureaucratie
Om te zorgen dat de beloofde maatregelen zoden aan de dijk zetten opent Bussemaker het meldpunt Regeldruk en Bureaucratie. Professionals kunnen hier melding doen van onnodige bureaucreatie. Later dit jaar komt er een vliegende brigade, die bureaucratische knelpunten gaat aanpakken. (ZorgVisie – Philip van de Poel)
Links:
Weg met tien overbodige regels
De Beer: ‘Nieuw kabinet moet met visie op ggz komen’
zorgVisiemanagementspecial.nl
VWS, actieplan AWBZ