Buurtzorg: coronacrisis vraagt om maatwerk, niet om commando’s

Waar sommige zorgorganisaties toevlucht nemen tot een strakke commandostructuur, blijft Buurtzorg trouw aan het principe van zelfsturing. ‘We mobiliseren de collectieve wijsheid van alle verpleegkundigen’, Buurtzorg-directeur Jos de Blok. Buurtzorg overlegt met de WHO, Artsen zonder Grenzen en het RIVM over alternatieven voor mondkapjes en andere beschermende kleding.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pakketjes met beschermende kleding voor de Buurtzorg-teams staan klaar voor verzending. Foto: Buurtzorg.

Buurtzorg doet niet aan een hiërarchische, haast militaire, commandostructuur in coronacrisis.  ‘De coronacrisis vraagt om lokaal maatwerk, niet om commando’s’, zegt De Blok. ‘Het eigenaarschap van de oplossingen moet je leggen bij de verpleegkundigen die lokaal met de problemen kampen. Zij hebben niets aan een bevelsstructuur waarbij één iemand die ver van de werkvloer staat commando’s de organisatie in stuurt.’

Maatwerk in coronacrisis

Om de lokale teams te helpen de juiste beslissingen te nemen heeft Buurtzorg 24/7 een crisisteam dat alles binnen Buurtzorg coördineert.  Daarin zitten gespecialiseerde verpleegkundigen, een epidemioloog en de directie.  ‘Wij krijgen adviezen uit het hele land. De beste oplossingen komen van de werkvloer. De zelfsturende teams zijn gewend zaken zelf op te lossen. We mobiliseren de collectieve wijsheid van alle verpleegkundigen. Daar moet je ze wel de ruimte voor geven. Ik zie ook organisaties die juist risico’s proberen te mijden door te kiezen voor een bevelsstructuur. Wij kiezen lokaal maatwerk.’

Buurtzorg-coronacrisisteam

Het Buurtzorg-coronacrisisteam volgt continu wat er gebeurt in de buitenwereld en binnen de Buurtzorgteams in het land. Het coronacrisisteam heeft de leidende instanties als het RIVM, het ministerie van VWS en de GGD scherp op het radar. Het crisisteam zoekt een duidelijke lijn in de informatie en adviezen. De Blok: ‘We overleggen dagelijks wat de adviezen betekent voor onze organisatie.’ Het crisisteam houdt elke dag crisis-overleg van 14.30-15.30 om alle suggesties en oplossingen te wegen, te inventariseren en eensluidende adviezen te formuleren voor de ruim 10.000 Buurtzorg-verpleegkundigen.

Andere roosters

De coronacrisis gooit de normale routes van de ruim 1.000 Buurtzorgteams langs patiënten overhoop. Patiënten krijgen te maken met maximaal twee verschillende gezichten om de kans op verspreiding te verminderen. Dat vraagt veel van de roosterplanning, want die is normaal gebaseerd op maximaal vijf tot zes verpleegkundigen per patiënt. Er zijn ook patiënten die de zorg afzeggen, omdat ze niet willen dat er zorgverleners uit besmette gebieden komen.

Coronaroutes

De uitvoerende teams nemen lokaal maatregelen om coronapatiënten toch te behandelen. De meeste teams laten één verpleegkundige een ‘coronaroute’ doen. De coronaverpleegkundigen komen voor verschillende uitdagingen te staan. Zo zijn er coronapatiënten die weigeren naar het ziekenhuis te gaan. De Frequently Asked Questions op het intranet van Buurtzorg geven op veel vragen antwoord. Teams kunnen zich ook 24/7 tot het crisisteam wenden. Binnen het Buurtzorg-crisisteam is er altijd één persoon die telefoondienst heeft. Het crisisteam ontvangt dagelijks honderden telefoontjes van de teams.

Alternatieve bescherming

De coronaverpleegkundigen dragen beschermende kleding. Om die op het juiste moment op de juiste plek te krijgen is een flinke logistieke operatie. Dagelijks worden er 300 pakketjes met beschermende kleding afgeleverd. Net als andere zorgorganisatie kampt Buurtzorg, met 450 miljoen euro omzet de grootste aanbieder van wijkverpleging, met een dreigend tekort aan mondkapjes. ‘We hebben nu nog genoeg, maar brengen wel in kaart wat de beste alternatieven zijn. We onderzoeken alternatieven voor mondkapjes en andere beschermende kleding. We overleggen met het RIVM, Artsen zonder Grenzen en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.’

Solidariteit is groot

Daar waar het kan, komen Buurtzorgteams minder vaak langs. ‘We vragen patiënten en mantelzorgers om meer zelf te doen. Waar patiënten voorheen nog drie of vier keer een verpleegkundige over de vloer kregen, schroeven we dat in overleg met familie terug naar twee keer. Heel incidenteel zijn er patiënten die op hun rechten blijven staan. Dat hou je altijd. Maar zij vormen de uitzondering. Het is fantastisch om te zien hoeveel solidariteit er is tussen mensen. Er is echt een houding van “samen komen we eruit”.’

Vinger aan de pols

Het Buurtzorgcrisisteam houdt permanent de vinger aan de pols hoe oplossingen in de praktijk uitwerken. De Blok: ‘We leren continu van de praktijk. Door het terugbrengen van het aantal uren geleverde zorg, ontstaat er ruimte voor onze verpleegkundigen de helpende hand te bieden in verpleeghuizen. We vertalen alle informatie naar adviezen waar teams wat mee kunnen. Het gaat erom dat teams zich ondersteund voelen. Dat ze uit de voeten kunnen met oplossingen.’

Gepensioneerde Buurtzorgmedewerkers

‘Dit is nieuw voor iedereen. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. De crisisteamleden brengen allemaal hun eigen expertise in. De wisselwerking is fantastisch. De solidariteit in Buurtzorg is enorm. Het is onvoorstelbaar om te zien wat mensen voor elkaar over hebben. Buurtzorg-medewerkers zeggen vakanties op. Mensen die onlangs met pensioen zijn gegaan bieden hun diensten aan.

Financiële gevolgen coronacrisis

Dat de coronacrisis grote financiële gevolgen zal krijgen, is evident. Buurtzorg brengt daarom diverse scenario’s in beeld voor de financiële gevolgen. De Blok: ‘We zien dat we minder uren zorg leveren. De productiviteit gaat ook omlaag, omdat we meer dan normaal moeten overleggen. Daarnaast gaat het verzuim omhoog. De kosten voor beschermde materialen stijgen. We brengen alle kosten in kaart en bespreken dat met zorgverzekeraars.’

Er wordt  al veel geschreven over het coronavirus, daarom schrijven wij alleen over zaken die belangrijk zijn voor u: de zorgprofessional. Al onze corona-gerelateerde artikelen zijn de komende tijd gratis beschikbaar zodat u in deze crisis geen informatie hoeft te missen. Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en lees dagelijks over de uitdagingen en oplossingen.

9 REACTIES

  1. Ik denk dat info alleen op je eigen intranet en beschermende kleding en mondkapjes alleen voor jezelf regelen niet echt een goed voorbeeld is. Er zijn regionale netwerken actief die zorgen voor verspreiding naar patiënten die lijden aan het virus. Dat werkt beter dan dat iedereen gaat voor zichzelf gaat hamsteren. En ik zie heel veel voorbeelden van organisaties die samenwerken en info en personeel delen. En bevelstructuur? Haha wake up, het is 2020 en geen 1914.

    • Jammer dat het zo’n aanmatigend bericht is. Iedereen doet overal zijn uiterste best om zo goed mogelijk met deze crisis om te gaan. We hebben elkaar juist nu nodig om die het hoofd te bieden, bij welke zorgorganisatie je ook werkt. Niet de juiste tijd om jezelf aan te prijzen!

  2. Lees alle reacties
  3. Typische Jos de Blok reactie. Ook nu toch weer even de pr inzetten om zijn gelijk te halen. De werkelijkheid is een andere; alle zorgorganisaties benutten maximaal de in het veld bij de professionals aanwezige kennis en delen die ook met elkaar, regionaal en provinciaal. Helemaal klaar met die man. Het zou zorgvisie sieren als ze zijn podium eens wat terugbrengen en hardwerkende andere professionals aan het woord laten. Die hebben echter weinig tijd, want zijn gewoon aan het werk.

  4. Eens met alle reacties. Wat is dit nu anders? Er worden andere termen gebruikt, het handelen van alle thuiszorgorganisaties is hetzelfde. En die organisaties hebben onderling contact in bijvoorbeeld via een ROAZ of RONAZ. Leren van elkaar. Jammer dat je zelfs in zo’n situatie probeert je als organisatie, nou ja vooral als meneer de Blok dan, je af te zetten tegen andere organisaties. Waar iedereen net zo hard werkt als bij Buurtzorg. Doet me toch wat denken aan bepaalde partijen in het 2e kamer debat. Even gebruik maken van. Jammer.

  5. ‘Om de lokale teams te helpen de juiste beslissingen te nemen heeft Buurtzorg 24/7 een crisisteam dat alles binnen Buurtzorg coördineert.’

    Hiermee doet Buurtzorg niets anders dan andere ‘zorg’ organisaties, die in deze crisistijd de zorg voor de kwetsbaren in onze maatschappij zoveel mogelijk proberen te garanderen en hun medewerkers hierbij optimaal trachten te faciliteren.

    Met respect ervaar ik op welke wijze Magentazorg en zeker ook andere organisaties de nodige zorg en hulp blijven bieden, met ondersteuning van een 24/7 crisisteam.

  6. Vroeg mij hetzelfde af. Wat is er nu anders aan deze manier van werken dan die van de andere zorgaanbieders? Honderden telefoontjes naar het crisisteam over wat? Van wijkverpleegkundigen die info willen over wat te doen in deze crisistijd? Over suggesties voor alternatieve beschermingsmiddelen? Volgens mij gebeurt dat overal toch? En dat de (andere) kosten en minder productie met financiers moet worden besproken, lijkt me ook voor alle aanbieders van toepassing. Het terugbrengen van uren per patient en vinger aan de pols houden…anders dan bij andere organisaties? Creatief zijn idem. Jammer dat alleen Buurtzorg “in het zonnetje” wordt gezet. Ik heb heel veel respect voor al die huizen die proberen hun cliënten te blijven helpen, hoe dan ook!

  7. Ik begrijp niet zo goed wat hier het nieuws van is, dit is meer een reclamespotje. De aannames die gedaan worden zijn ook echt storend. Ik denk dat het grootste gedeelte van de thuiszorg dit net zo aanpakt. Commando’s geven, uit welke tijd komen die termen? Het zegt wat over de beelden die bij deze organisatie leven,hoe ze kijken naar de buitenwereld. Als je maar vaak genoeg zegt dat jouw visie de beste is ga je het vanzelf geloven. Kritisch blijven kijken naar jezelf maar vooral ook open durven staan voor een ieder om je heen lijkt mij een goed leerpunt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.