Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Careyn en gemeenten naar rechter

Zorgorganisatie Careyn stapt deze week naar de rechter omdat de organisatie vindt dat de gemeenten in de Hoeksche Waard een te laag tarief eisen voor de huishoudelijke hulp.
Careyn en gemeenten naar rechter

Careyn mag per 1 januari geen huishoudelijke hulp meer aanbieden in de Hoeksche Waard. De organisatie bracht wel een offerte uit aan de vijf gemeenten, maar deed dat bewust boven het maximumtarief dat de gemeente had gesteld. “We hadden de keuze óf niet inschrijven of inschrijven op een hoger tarief”, zegt Marijke Helderman, directeur huishoudelijke zorg van Careyn. “En wij gaan liever strijdend ten onder”. Voor het maximumtarief van de gemeente kan Careyn volgens Helderman niet werken. “Dan komen we met de loonkosten al niet uit.”

Marktwerking

Helderman vindt het moeilijk in te schatten wat de rechter gaat oordelen. “Als de rechter alleen kijkt naar het marktwerkingsmechanisme, dan is hij snel klaar, want de markt heeft zijn werk gedaan. Als de rechter ook naar de inhoud kijkt en naar het verleden, dan hebben we meer kans.”

Kwaliteit van zorg

Tussen Careyn en de gemeenten botert het al langer niet. Toen in januari werd geherindiceerd werd 85 procent van de zorg HH1. “We zouden toen 150 mensen moeten ontslaan, maar de gemeente wilde zich aan het contract houden. We hebben toen besloten om deze werknemers boventallig te verklaren, maar ze toch een contract met lager salaris aan te bieden. Wij willen graag kwalitatief goede zorg met onze vertrouwde medewerkers blijven leveren.” De gemeenten in de Hoeksche Waard willen volgens Helderman kwaliteit, maar zijn niet bereid daarvoor te betalen. “Onze ervaren krachten kunnen we op deze manier niet betalen en behouden. Dat terwijl de gemeenten gezamenlijk 550.000 euro Wmo-geld over hebben.” (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Lees ook:

Voorgenomen fusie Zuwe Aveant en Careyn

Leiden en thuiszorgorganisatie ActiVite naar de rechter

Hoorn en Omring opnieuw voor rechter

4 REACTIES

  1. het is gemakkelijk om Careyn de schuld te geven maar laten we ook kijken hoe de markt werkt. De gemeenten stellen op voorhand de prijs vast en hopen dat aanbieders hierin stappen. Vele zorgorganisaties zijn caryen voorgegaan door tegen bodemprijzen te offreren om een licentie van 3 jaar te veilig te stellen. De aanbieders hebben natuurlijk niet in de gaten gehad dat over 3 jaar weer een volgend rondje komt en dan kiezen gemeenten weer voor de goedkoopste oplossing en vaak een nadere partijn als gevolg daarvan de kans dat je geen werk meer hebt voor je medewerkers. Deze werkwijze heeft de afgelopen jaren enkele tientallen miljoenen gekost bij de zorgaanbieders omdat ze gingen voor de inhoud. Het is hen hooguit kwalijk te nemen dat ze de samenwerking met de gemeenten te opportunistisch (en dus niet zakelijk) hebben ingeschat. Het huishoudelijke werk, dat ook door de thuiszorgorganisaties werd gebruikt om lichte verzorgende taken bij cliënten uit te voeren, is verworden tot pure schoonmaak.
    En schoonmaakactiviteiten kunnen worden ondergebracht bij schoonmaakbedrijven met lage cao´s waardoor meer mensen aan de onderkant van de samenleving (bijv. allochtonen) aan het werk kunnen worden geholpen en de gemeentekas daarmee verlicht wordt. Vanuit gemeenten geredeneerd een gouden greep.
    De client echter heeft het nakijken. Immers vele mensen van verschillende organisaties over de vloer die allemaal een taakje uitvoeren en klant door het bos de boom niet meer ziet.

  2. Lees alle reacties
  3. wat ik in deze discussie het meest schrijnend vind is dat die over de hoofden van clienten plaats vind.
    zeer veel ouderen zitten op dit moment zonder huishoudelijlke hulp, of krijgen niet de uren die geindiceerd zijn.
    wachtlijsten zijn tijdens de WMO ontstaan , en zoals het ernaar uit ziet wordt daar voorlopig ook niet invoorzien.
    ‘het blijft een financieel getouwtrek tussen overheid gemeenten en zorginstanties die ten koste gaat van hulpbehoevenden.
    wie heeft hier nog oog voor de client??
    was het niet dat de zorg door de komst van de WMO geoptimaliseerd zou worden, en de clienten er op vooruit zouden gaan.
    helaas is wat betreft de HBH dit nog een desillusie

  4. Ik voel mee met de werknemers van Careyn op de werkvloer. Veelal gaat het hier om oudere dames die dit werk met overtuiging doen en die om dit gezeik ook niet gevraagd hebben. Maar laten we niet vergeten dat de bestuurslaag van Careyn zich ook een slag in de rondte graait. Daar kan mijn insziens ook wel aardig wat vanaf.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.