Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Casestudy Stichting Prisma: klaar voor de toekomst

Foto Jaap De Bruin 700 Bij 500

Met ruim 2.400 cliënten, 2.400 medewerkers, 800 vrijwilligers en 150 zorglocaties is Stichting Prisma één van de grotere zorgaanbieders in Noord-Brabant voor mensen met een verstandelijke beperking.

‘Onze visie is dat de cliënten van Prisma zoveel mogelijk zelf de regie voeren over hun eigen leven’, aldus Jaap de Bruin, voorzitter van de Raad van Bestuur. Veranderingen in de zorgsector en maatschappelijke ontwikkelingen zijn aan de orde van de dag en hebben effect op de cliënt en het zorgaanbod. De ontwikkelingen die invloed hebben op de zelfredzaamheid van onze cliënten, daar spelen we op in.’

Samenwerken in een netwerk

‘Eén van de belangrijkste ontwikkelingen is het samenwerken in de gehele zorgketen. De langere levensverwachting van onze cliënten stelt nieuwe eisen aan zorg en ondersteuning. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een beperking die te maken krijgen met Alzheimer. Om deze mensen op de juiste wijze te ondersteunen, is het noodzakelijk dat ouderenzorg en gehandicaptenzorg intensief samenwerken’, aldus De Bruin.

Het doel van ketensamenwerking is cliënten zo goed mogelijk bij te staan. ‘We bekijken het vanuit de cliënt. Welke ondersteuning en begeleiding heeft hij of zij nodig om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn? Vanuit deze gedachte zijn we gestart met een interdisciplinair behandelcentrum waar diverse specialisaties binnen de zorg samenkomen in één netwerk. Denk daarbij aan verslavingszorg, fysiotherapie en psychiatrie. Wij willen de cliënt alles kunnen bieden voor een zelfstandig bestaan en een interdisciplinaire werkwijze is daarbij onmisbaar.’

Een toekomstbestendig ECD

Prisma is één van de zorgorganisaties die Pluriform Zorg, het ECD van Adapcare, omarmd heeft. ‘Systemen werken vaak remmend op ontwikkelingen, vertelt De Bruin. Wij wilden daarom niet alleen qua functionaliteit een goed ECD, maar ook een partner die echt vanuit de cliënt denkt en meebeweegt met de ontwikkelingen in de zorg.’

‘Met de opkomst van interdisciplinair werken, wordt de rol van het ECD steeds belangrijker om een gemeenschappelijk cliëntbeeld op te bouwen over meerdere ketenpartners heen. Onze mensen werken samen met anderen en dat vraagt om continue afstemming en interdisciplinair samenwerken, waarbij de regie in handen blijft van de cliënt. Om dat mogelijk te maken zijn informatie-uitwisseling, communicatie en samenwerking kernprocessen die ondersteund moeten worden door het ECD. Als alle relevante informatie veilig, actueel en op één plek toegankelijk is voor iedereen die betrokken is bij de zorg, komt dat de kwaliteit ten goede.’

‘Belangrijk is natuurlijk ook dat het systeem veilig is en datalekken voorkomt. Het ECD van Adapcare maakt het voor ons mogelijk om veilig in de cloud te werken en levert ons daarnaast een jaarlijkse besparing op van ruim 600.000 euro aan werkpleklicenties. Cliëntgegevens kunnen we veilig in de cloud opslaan en eenvoudig via de browser inzien, ook door de cliënt zelf. En daarmee helpen we de cliënt ook weer in zijn of haar zelfredzaamheid.’

Meer weten?

Ga naar www.adapcare.nl
Lees ook onze BLOG en Whitepaper over dit onderwerp

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.