Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven start een proef waarbij patiënten per telefonische boodschap of sms worden herinnerd aan hun poliafspraak. De proef start op de polikliniek Maag-Darm-Leverziekten.
Volgens het ziekenhuis blijkt dat 5
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanVolgens het ziekenhuis blijkt dat 5
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Als consument zit ik aan de andere kant, d.w.z. een afspraak om 15.00 en om 16.15 uur aan de beurt zijn en een geprikkelde dokter als je er iets over zegt. Als er niemand meer wegblijft zal ik nog langer zitten wachten, vrees ik. Een vriend van mij was recent voor de 1e keer bij pijnbestrijding. Dokter leest de brief niet, collega komt binnenlopen en de 10 minuten was niet langer dan 5 minuten. Tja, hij is niet wat je noemt assertief.
Ik herhaal het nog maar een keer. Afspraak in computer. Niet nakomen markeren. Opnieuw komen (want men markeerde iets) via markering boete betalen anders weigeren. Die een echte smoes heeft (moet al toevallig met een bezoek samengevallen zijn) moet dat schriftelijk aantonen met de instanties die in het niet nakomen van de afspraak een rol hebben gespeeld. Dat gaat door heel Nederland en je bent van het probleem af. Note: de gastvrijheid in het Catharina ziekenhuis gaat niet zover dat je een afspraak om 09.30 u ook redelijk nakomt in plaats van om 10.30 u; leuke opmerkingen van Batenburg waar niemand iets aan heeft
Waarom niet afspraken maken (en ook bevestigen, annuleren, herplannen en afzeggen) via digitale services van de zorgorganisatie(s) – bijv. via internet of app. Dan daalt niet alleen de no-show maar kan de patiënt ook voorzien in en voorzien worden van andere informatie (vragenlijst, routbeschrijving, medicatieoverzicht). Hierdoor verbeteren zowel zorglogistieke als zorginhoudelijke proces.