Patiënten vinden het zelf altijd terecht dat ze een beroep doen op behandeling bij de spoedeisende hulp. Dat blijkt uit een onderzoek van het NIVEL. Volgens zorgverleners komen zes van de tien ‘zelfverwijzers’ ten onrechte op de spoedeisende hulp, bijvoorbeeld met wonden die ook de huisarts kan behandelen. Mensen met klachten die wel spoedeisend zijn, moeten dan onnodig lang wachten.
Boete
De huisartsenpost en spoedeisende hulp worden per jaar ongeveer twee miljoen keer bezocht. Ruim de helft van de bezoekers komt zonder verwijzing op de spoedeisende hulp. Een boete voor onterecht bezoek aan de spoedeisende hulp zou het aantal onterechte ‘zelfverwijzers’ kunnen verminderen, kosten besparen en wachttijden bekorten. Nadeel is dat dit een drempel kan opwerpen voor mensen met daadwerkelijke acute klachten. Volgens de NIVEL-onderzoekers kan het bovendien leiden tot ongelijke toegang tot de spoedeisende hulp tussen inkomensgroepen.
Voorselectie
Een andere oplossing is een triagesysteem, waarbij zorgverleners beslissen of iemand die belt of langskomt wel of niet op de spoedeisende hulp geholpen moet worden. NIVEL vroeg aan zijn Consumentenpanel Gezondheidszorg wat mensen zelf vinden van een triagesysteem. Het consumentenpanel bestaat uit ongeveer 6000 personen van 18 jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de mensen vertrouwen heeft in zo’n “voorselectie” door een zorgverlener. Of ze daar ervaring mee hebben of niet, blijkt daarvoor niet uit te maken.