In een speciale oefen- en informatiebus, die vanaf november bij verschillende dagbestedinglocaties in Groesbeek en Nijmegen staat, kunnen cliënten informatie krijgen over reizen met het openbaar vervoer en de mogelijkheden van de OV-chipkaart. Ook kan er geoefend worden met het in- en uitstappen (met of zonder rolstoel) en het in- en uitchecken met de OV-chipkaart.
Buddytraining
Een andere vorm van training is de buddytraining. De training heeft tot doel de reis op den duur zelfstandig af te leggen met het openbaar vervoer, te voet, met de rolstoel of op de fiets. Een buddy is een vrijwilliger, die de cliënt begeleidt bij het woon-werkverkeer. Bij de training wordt rekening gehouden met de wensen en mogelijkheden van de cliënt. De eerste 25 cliënten zijn inmiddels met hun training begonnen. Pluryn is momenteel hard bezig met het werven van vrijwilligers. Dat kunnen medewerkers, ‘geoefende’ cliënten en externe kandidaten zijn.
Sociale isolatie
De overheid wil vanaf volgend jaar 113 miljoen euro bezuinigen op de vervoerstarieven in het gehandicaptenvervoer. De vergoeding die instellingen ontvangen voor het realiseren van vervoer daalt daardoor van 19,50 euro per persoon per dag naar 8 euro. Veel instellingen zijn niet in staat om dit verschil op te vangen. Uit berekeningen van de overkoepelende Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) blijkt dat het vervoer gemiddeld 15 euro per persoon per dag kost. Slachtoffer van deze bezuiniging zijn mensen met een verstandelijke/of lichamelijke beperking die niet in staat zijn zelfstandig naar hun dagbesteding te gaan en voor wie het vervoer straks niet meer kan worden betaald.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: )
Moet je vooral doen voor GGZ?
Dan reizen ze de hele wereld over van de burger zun centen?