‘Computersysteem zorgt voor chaos bij Erasmus MC’

Het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam (EMC) heeft al drie jaar ernstige automatiseringsproblemen. Daardoor weet het ziekenhuis vaak niet hoeveel geld er binnenkomt en uitgaat, welke facturen er zijn betaald en wat het personeel verdient. Bovendien kan het EMC slachtoffer worden van fraude. Dat schrijft het Financieele Dagblad vandaag op basis van een vertrouwelijk onderzoek in het bezit van de krant.
'Computersysteem zorgt voor chaos bij Erasmus MC'

De problemen begonnen begin 2010, toen het ziekenhuis een nieuw computersysteem kreeg. Het EMC is bezig met de bouw van een nieuw ziekenhuis en dat kost 1,2 miljard euro. Volgens het Financieele Dagblad blijkt uit een vertrouwelijk onderzoek dat aannemers misbruik maken van de automatiseringsproblemen en het ziekenhuis geld afhandig maken. Op sommige bouwwerkzaamheden zijn kostenoverschrijdingen van 50 procent ontdekt.

Bouw
Accountantskantoor Ernst & Young waarschuwde het ziekenhuis ruim een jaar geleden al dat ‘de gebrekkige organisatie frauderisico’s veroorzaakt bij de bouw’. De accountants hebben het ziekenhuis geadviseerd om te onderzoeken welke relaties er zijn tussen aannemers en de eigen medewerkers. Een van de bestuurders van het EMC mailde anderhalf jaar geleden aan zijn collega’s dat het de ‘bloody limit’ is. ‘Het is een wonder dat mensen nog willen werken’, schrijft hij in de mail.

Reactie Erasmus
In een persverklaring laat het Erasmus MC weten dat de berichten over vermeende chaos gebaseerd zijn op oude, door de actualiteit ingehaalde onderzoeksrapporten. ‘Er zijn inmiddels maatregelen getroffen om verbeteringen door te voeren waardoor de belangrijkste zaken weer onder controle zijn’, zo schrijft het ziekenhuis. ‘De vorige Raad van Bestuur van het Erasmus MC heeft maatregelen getroffen om de processen strakker te sturen. Die maatregelen heeft de nieuwe Raad van Bestuur voortgezet en verder aangescherpt. Inmiddels zijn de belangrijkste zaken weer onder controle.’

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De oorzaak is tweeledig. Kennis zit niet bij de RvB maar bij de ICT afdeling, echter net als in alle andere UMC’s is deze ICT-afdeling weinig professioneel en er werken niet bepaald grootheden. Leveranciers hebben veel invloed en de lock-in op legacy systemen is groot. Het tweede probleem is dat er in RvB’s van UMC’s nauwelijks ICT-kennis aanwezig is terwijl een instelling daar inmiddels volledig van afhankelijk is in zowel het primair als secundair proces.
    Instelingen zouden verplicht moeten zijn een CIO aan te stellen, en niet zoals nu de ICT over te laten aan een ICT-directeur die vooral met operationele zaken bezig is, politiek klem zit, het moet doen met personeel dat deels ongeschikt is en tussen alle bomen het bos vaak ook niet meer ziet.

  3. Opnieuw miljoenen aan zorgbudet verspeeld door de RvB. Haantjes gedrag, beter weten, vriendjespolitiek en machtspelletjes. Alles doordrukken om het aanzien van de RvB en foute managers te versterken. Wie niet luistert naar het volk (de werknemers) gaat kapot. Terrecht!

  4. #van Zanten
    Het échte probleem zit in het feit dat tegenwoordig de ICT niet dienstbaar is aan het zorgproces, maar eigenmachtig bepaalt hoe gewerkt moet worden.
    Een CIO helpt niet als een RvB niet door blijft vragen naar nut en noodzaak van nieuwe ICT-oplossingen. Bij sommige ZIS-systemen wordt door de leverancier gevraagd of de ICT-afdeling een nieuwe versie wil testen omdat ze niet meer weten hoe hun systeem precies in elkaar zit. Want alle veranderingen zijn niet gedocumenteerd.
    Zolang je als zorginstelling dat accepteert blijf je in de problemen zitten. Een specialist zei eens tegen mij: ‘If you pay peanuts, you get monkeys!’.
    De ICT moet gewoon weer terug in haar (of zijn) hok en het oog richten op de gebruikers en die centraal stellen in de techniek in plaats van het huidige hobbyisme.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.