Crisisdienst minder ingezet bij verwarde personen

De crisisdienst hoefde vorig jaar minder vaak in actie te komen dan in de jaren daarvoor. Werd de dienst in 2013 nog 68.000 keer ingeschakeld, vorig jaar was dit nog zo’n 56.000 keer.
Crisisdienst-Fotolia-400.jpg
Foto: Fotolia

Dit blijkt uit cijfers van Zorgverzekeraars Nederland en Vektis, die NRC heeft ingezien. Het aantal keer dat de crisisdienst in actie moest komen, nam in drie jaar tijd met 18 procent af. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis laat in het dagblad weten verrast te zijn over de cijfers, vooral omdat het aantal meldingen bij de politie over verwarde personen, de zogeheten E33-meldingen, tussen 2013 en 2015 met 20 procent toenam. ‘De politie geeft de afgelopen jaren steeds aan dat ze meer meldingen hebben van verwarde personen op straat, maar er worden in ieder geval niet meer mensen naar de crisisdienst gestuurd’, zegt een woordvoerder in NRC.

Verschil in aantal verwarde personen
Het verschil tussen de cijfers kan zitten in de definitie van verwarde personen. De meldingen die bij de politie binnenkomen, gaan in ongeveer 45 procent van de gevallen over mensen met een psychiatrische stoornis. De helft daarvan komt bij de crisisdienst terecht. De overige meldingen gaan bijvoorbeeld over mensen met dementie, personen met een verslaving, mensen met een beperking of over mensen die dronken zijn in het openbaar. GGZ Nederland noemde de term onlangs een hype.

Dossier geestelijke gezondheidszorg Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.