Cursus: Meer dan gewoon, passend onderwijs voor kinderen met het downsyndroom.

Docent: Mevrouw T. de Wit-Gosker

Datum: vrijdag 12 oktober 2007

Duur cursus: 1 dagdeel

Tijdstip: 13.00-16.30 uur

Plaats: Zwolle

Kosten: € 60,00 voor leden en € 85,00 voor niet-leden (incl. boek)

Inleiding

Sinds de invoering van de wet op het basisonderwijs in 1985 neemt een groeiend aantal

leerlingen met het downsyndroom deel aan het regulier onderwijs. Wat begon als ‘een

incident’ groeide in 20 jaar uit tot een systeem van in de wet vastgelegde leerlinggebonden

financiering. Scholen voor regulier- en speciaal onderwijs spelen in op de

wensen van ouders en proberen samen alle kinderen recht te doen. Daar komt nogal wat

bij kijken. De praktische uitvoering is wat het basisonderwijs betreft vastgelegd in een

boek: Meer dan gewoon, passend onderwijs voor kinderen met het downsyndroom in de

basisschool, uitgeverij Agiel, Utrecht 2006. Maar het begeleiden van de processen daarom

heen, blijft een zaak van veel overleg en begrip.

Doel

Het verkrijgen van inzicht in de processen waarmee scholen voor basis- en voortgezet

onderwijs te maken krijgen als er een kind met het downsyndroom wordt aangemeld.

Inhoud

Na een inleiding over de motieven van ouders en visies van scholen zal er aan de hand

van stellingen worden gediscussieerd.

Vervolgens worden de pedagogische en didactische principes toegelicht die bepalend zijn

voor het succes van integratie van kinderen met het downsyndroom op een gewone

school.

Tenslotte worden, aan de hand van concrete voorbeelden, ook de mogelijkheden van

integratie in het voortgezet onderwijs onder de loep gehouden.

Docent

Trijntje de Wit-Gosker beleefde, bekeek en beschreef het proces van integratie van vele

kanten. Eerst als moeder, leerkracht en mede oprichter van de VIM (de vereniging die zich

inzet voor integratie van kinderen met het downsyndroom). Later ook, vanuit de

Hogeschool Utrecht, als organisator van integratiestudiedagen en het

steunpuntscholenproject. Ze gaf voorlichting aan scholen en sprak op wereldcongressen,

o.a. UNESCO, Salamanca 1994. Ze hield pleidooien voor integratie en waarschuwde tegen

de risico’s van afgedwongen plaatsing. Haar motto: Integratie is een onophoudelijk

streven naar ‘erbij mogen horen en mee mogen doen’. Zolang dit voor alle partijen winst

oplevert is het de moeite meer dan waard.

Literatuur

Meer dan Gewoon – Passend onderwijs voor kinderen met het downsyndroom in de

basisschool

Trijntje de Wit-Gosker (uitgeverij Agiel, Utrecht 2006).

U ontvangt dit boek als onderdeel van de cursus.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.