Wat ooit begon als een groeps-chat, groeide gestaag uit tot veelbelovende start-up met een app die huisartsen en 150 specialisten uit het Prisma-netwerk nader tot elkaar brengt. Via de zorgprofessionals-app Siilo kunnen ze met elkaar overleggen. In een beveiligde omgeving, met geanonimiseerde foto’s die eenvoudig te bewerken zijn. ‘Prisma combineert de voordelen van een verwijsbrief en telefonisch overleg’, zegt Paul Koning, orthopedisch chirurg en bedenker van de toepassing. ‘Als huisarts heb je met Prisma de tijd om schriftelijk je patiënt goed te presenteren, als specialist heb je de tijd om je in te lezen en even na te denken. Aan de telefoon is dat toch lastiger en foutgevoeliger.’
Minder onnodige doorverwijzingen
Het idee is dat deze virtuele meedenkconsults de eerste lijn ondersteunt en de tweede lijn ontlast. Volgens zorgverzekeraar Menzis, die Prisma al langer vergoedt, kan de app het aantal onnodige doorverwijzingen tot 30 procent terugbrengen. Reden voor verzekeraar CZ om ook met Siilo in zee te gaan. Een huisarts betaalt bij Siilo niet per consult, maar vaste abonnementskosten. Die worden volledig vergoed. Vanzelfsprekend krijgen de deelnemende specialisten eveneens een vergoeding. Hoe CZ daar aan bij gaat dragen, is nog niet bekend.
Waardegedreven bekostiging
‘De patiënt vaart er wel bij, Prisma neemt de zorg werk uit handen en het draagt bij aan het beheersen van de zorgkosten’, zegt Jorien Esser, programmamanager zorginnovatie bij CZ. De zorgverzekeraar experimenteert in de samenwerking met Siilo de komende drie jaar met waardegedreven bekostiging. Anders dan in de traditionele vergoedingen is het uitgangspunt de toegevoegde waarde van de meedenkconsulten. ‘We verwachten veel van dit instrument’, licht woordvoerder Rik van Duten toe. ‘We gaan natuurlijk monitoren hoe het in de praktijk werkt, maar dat is niet altijd in euro’s uit te drukken. Belangrijk is voor ons dat een initiatief goed is voor de patiënt, de zorgverlener ondersteunt en de kosten beperkt. In die volgorde.’ Toezichthouder NZa heeft haar medewerking toegezegd aan het experiment.
Siilo is intussen druk doende verder op te schalen en de app door te ontwikkelen en verder uit te breiden. Zo werkt de onderneming aan geautomatiseerde verificatie en een platform om met de patiënt te communiceren.