CZ verliest klanten aan ‘prijsvechters’

Zorgverzekeraar CZ heeft vorig jaar 75.000 verzekerden verloren. Volgens CZ omdat een deel van hun klanten in 2012 voor prijsvechters heeft gekozen.
CZ verliest klanten aan 'prijsvechters'

CZ zegt zich niet in de prijzenslag te hebben gemengd om de ‘continuïteit voor de klanten te waarborgen’.

Verlies

Het verlies van het CZ is verdeeld over de zorglabels CZ, Delta Lloyd en Ohra. De totale CZ portefeuille, inclusief circa 750.000 verzekerden van Delta Lloyd en Ohra bestaat per 1 janurari uit 3.350.000 verzekerden. CZ zegt het belangrijk te vinden de zorg op lange termijn betaalbaar te houden door te sturen op kwaliteit en kostenbeheersing in de zorg.

Tandartsverzekeringen

CZ zag het aandeel van de klanten met een aanvullende verzekering en tandartsverzekering dalen, met respectievelijk 0,2 procent en 1 procent. Dat is volgens de zorgverzekeraar een bevestiging van de trend dat steeds meer mensen geen aanvullende en tandartsverzekering afsluiten. CZ zegt geen medische selectie te hanteren, behalve op de meest uitgebreide tandartsverzekering. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

2 REACTIES

  1. Een andere verklaring is dat verzekerden liever niet het aan de strategie van cz inherente risico blootstaan dat de door hen geprefereerde zorgaanbieder niet onder de dekking valt. Het beperken van het zorgaanbod, al dan niet met een mogelijk terecht beroep op rationaliteit, heeft nu immers consequenties in een marktsysteem, ook een zo slecht werkende markt als die voor zorgverzekeringen.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.