Data, data en nog eens data

Zorgorganisaties beschikken over een grote verscheidenheid aan data. Geleverde zorgprestaties, kwaliteitsgegevens, klanttevredenheidsonderzoeken, opleidingsniveaus van medewerkers, wachtlijsten en zo kunnen we nog wel even door gaan. Naast deze -veelal- gestructureerde data, zijn er ook in toenemende mate ongestructureerde databronnen beschikbaar: betaald en onbetaald. Denk maar eens aan demografische gegevens en doelgroepgegevens die op het internet te vinden zijn.   

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

In algemene zin kan worden gesteld dat de omvang van data door technologische vernieuwingen versneld groeit. Een goed voorbeeld van buiten de zorgsector is dat van Facebook. Bekend is dat Facebook dagelijks 300 miljoen foto’s en 2,3 miljard likes verwerkt, waarbij ook de locaties via GPS worden opgeslagen.

Deze groeiende beschikbaarheid aan gestructureerde en ongestructureerde data leidt tot een drietal inzichten.

  1. Steeds meer behoefte aan tools

Op de eerste plaats neemt door de groei aan data de behoefte aan tools toe. Tools die in staat zijn data te analyseren en te vertalen naar geïntegreerde informatie. Ook zijn de kosten van dataopslag de afgelopen jaren sterk afgenomen. Het maakt dat steeds grotere hoeveelheden data opgeslagen en beschikbaar zijn. Bovendien worden de kosten van datatransport steeds minder. Hierdoor zijn de technische en financiële drempels voor dataverzameling, data-analyse en datadeling lager. Dat betekent wel dat er kritisch nagedacht moet worden over de vraagstelling waarop antwoord gegeven moet worden. Want alleen dan wordt duidelijk hoe data verzameld en geordend moeten worden naar informatie.

De waarde van data leidt volgens Laney (2011) tot het inzicht dat data de nieuwe olie of het nieuwe goud is. Hierbij moet wel kritisch gekeken worden of in het kader van de AVG (GDPR) alle data opgeslagen mogen worden.

  1. Meer dan alleen financiële performance

Op de tweede plaats is duidelijk dat het realiseren van de doelstellingen niet alleen afgemeten kan worden aan de financiële performance, maar ook aan andere zaken zoals de klant, de interne processen (doelmatigheid en effectiviteit) en de aspecten leren (talentontwikkeling) en innoveren. Doordat steeds meer data worden vastgelegd, is het mogelijk deze te vertalen naar meer/relevantere informatie.

  1. Op feiten gebaseerde beslissingen

Een derde punt is het besef dat op feiten gebaseerde beslissingen -op elk niveau- in de organisatie van groot belang zijn. Dat veronderstelt dat informatie binnen handbereik van iedereen is en dat verklaart de behoefte aan self service analytics en business intelligence tools (Imhoff & White, 2011). Deze tools moeten voor iedereen binnen de organisatie toegankelijk zijn.

Hoe kan deze massaliteit aan data tot nieuwe inzichten leiden? En hoe kanaliseren we de grote toename aan data tot informatie, inzichten en uiteindelijk performance verbetering?

In onze whitepaper Verbeterde performance in de zorg door business intelligence en business analytics leest u meer over de veranderende rol van de CFO, zetten we de overeenkomsten en verschillen tussen business intelligence en business analytics op een rij en helpen we u bij het maken van een keuze voor een BI-tool. Benieuwd? Download de whitepaper hier.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.