Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De 24-uursdienst: zet de arts ‘uit’

Redacteur Zorgvisie
Voor allerlei beroepsgroepen geldt een maximale werkdag, maar medisch specialisten lijken eindeloos te kunnen worden ingezet. Tijd om opnieuw naar de 24-uursdienst te kijken.
Profielfoto.jpg

Twee vrachtwagenchauffeurs werden vorige week van de weg gehaald bij de Duitse grens. Ze waren al bijna twee dagen zonder pauze vanuit Turkije onderweg naar Nederland en vielen de politie op doordat hun vrachtwagen over de weg slingerde. Niet vreemd, dat ze na twee dagen non-stop rijden niet meer geconcentreerd konden werken en fouten maakten.

Pleidooi tegen 24-uursdienst
Dergelijke lange werkdagen zijn in de medisch specialistische zorg helemaal niet ongewoon. Dit weekend pleitten de hoogleraren Dink Legemate en Jan Klein in de Volkskrant voor een werkdag van maximaal 12 uur voor chirurgen en medisch specialisten. Langer doorwerken vergroot volgens hen de kans op fouten en verkeerde beslissingen, wat de patiëntveiligheid uiteraard geen goed doet. De twee hoopten via het artikel in de krant het debat over de werktijden te starten.

Met de tijd mee
Goed dat ze het doen, verbazingwekkend dat het nog nodig is. Het is 2016, voor allerlei beroepsgroepen is een maximale werkdag bepaald, toch hoor je bijna niemand over de medisch specialisten. Iedereen is het erover eens dat een piloot geen twee dagen achter elkaar door kan vliegen. De vrachtwagenchauffeurs die vorige week van de weg werden geplukt krijgen een flinke boete. Nee, het is niet wetenschappelijk vastgesteld dat een lange werkdag fouten veroorzaakt, maar kunnen we het er dan niet over eens worden dat een dienst van 24 uur, of in het weekend zelfs 48 uur, niet bepaald bevorderlijk is voor de fitheid van de medisch specialist of chirurg?

Zet de arts even ‘uit’
Natuurlijk betekent een 24-uursdienst niet per se dat een specialist daadwerkelijk 24 uur lang in touw is. Het kan ook voorkomen dat er alleen enkele vragen van collega’s moeten worden beantwoord. Toch kan het geen kwaad om de 24-uursdienst af te schaffen en te vervangen voor een kortere variant. Als een medisch specialist oproepbaar is, staat hij tenslotte nooit helemaal ‘uit’. Het is lastig bijkomen van een intensieve werkdag als je elk moment gebeld kan worden, al is het maar voor iets kleins. Het helpt niet alleen de patiënt, maar ook de specialist als af en toe de ‘uitknop’ kan worden ingedrukt.

Dossier patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken. Lees meer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.