1. Er moet meer aandacht komen voor de ethische discussie rondom telezorg.
“Dat is voor een ethicus natuurlijk een schot voor open doel. Natuurlijk vind ik dat er meer aandacht moet zijn voor de ethische aspecten rondom telezorg. Maar ik pleit er wel voor om dit breed op te vatten en niet alleen te praten over wat wel en niet mag. Mij gaat het erom te achterhalen wat men wil bereiken met telezorg.
Als er bijvoorbeeld gezegd wordt dat met behulp van telezorg mensen langer thuis kunnen blijven wonen, dan is kennelijk de norm dat mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen. De vraag is echter of iedereen dat wel wil. Misschien voelen sommige ouderen zich veiliger en minder eenzaam in een verzorgingstehuis.”
2. De voordelen van telezorg worden door de leveranciers overdreven, waardoor de resultaten tegenvallen.
“Je kunt de leveranciers niet kwalijk nemen dat ze hun waren aanprijzen. Wat je ze echter wel kwalijk kunt nemen is dat ze onvoldoende rekening houden met wat hun klanten willen en nodig hebben, hun producten zijn nog te veel technology driven. En dat leidt tot teleurstellingen bij zowel de leveranciers als de gebruikers van die producten. “ (ICTzorg – Mario Gibbels)