Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘De papieren folder is een achterhaald medium’

Mark van Dorresteijn
Patiëntvoorlichting in ziekenhuizen gebeurt in veel gevallen nog met een pak papier. De app Behandelpad brengt daar verandering in en geeft patiënten alleen informatie wanneer dat echt nodig is. Thomas Timmers, directeur van Interactive Studios, vertelt over de app en de deelname aan de Health app award 2015.
‘De papieren folder is een achterhaald medium’

Behandelpad informeert en activeert patiënten tijdens hun behandeling. De extra informatie zorgt er volgens Timmers voor dat patiënten beter voorbereid en minder angstig bij consulten verschijnen. Daarnaast worden zij via push-berichten gewezen op handelingen die ze moeten uitvoeren. De app wordt inmiddels al bij tien ziekenhuizen gebruikt, daarnaast wordt nog met een groot aantal ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra (ZBC) gesprekken gevoerd. De app is samen met Kliniek Viasana (Orthopedisch ZBC uit Mill) ontwikkeld.

Wat maakt de app waardevol?

‘De voorlichting aan patiënten komt nu niet goed over. Zij krijgen veel te veel informatie die op het moment van verstrekken niet eens relevant is. Vergis je niet, er zijn nog steeds ziekenhuizen die maanden voor de operatie een pak papier meegeven aan patiënten en vertrouwen dat het wel goed komt. Ik vraag wel eens aan artsen hoe zij zélf informatie tot zich nemen. Dan tonen ze de ene na de andere app om op de hoogte te blijven van het nieuws, het weer, hun sociale- en zakelijke contacten, hun favoriete muziek, etc. Is het dan nog van deze tijd dat een patiënt voorafgaand aan een “life changing event” als een operatie een set folders en insteekvellen mee naar huis krijgt? Op dat moment realiseren zij zich de waarde van de app pas echt.’

Hoe helpt de app patiënten?

Onze slogan is “De juiste informatie op het juiste moment”,  patiënten krijgen informatie over hun behandeling op het moment dat deze ook daadwerkelijk relevant is. Het kan hierbij gaan over de fase van diagnostiek (de kennismaking met de specialist, hoe verloopt een MRI onderzoek), voorbereiding op de opname (desinfecteren van het te operen gebied, melden van wondjes en/of infecties) en de revalidatie (wondcontrole, bewegings- en leefadviezen). Het mooie van de app is dat een goed geïnformeerde patiënt vaak ook beter voorbereid en minder angstig is. Dit zorgt weer voor betere, effectievere spreekuren. Maar het kan ook voorkomen dat operaties niet kunnen doorgaan omdat patiënten zich niet aan de regels hebben gehouden.’

Maar deze informatie staat toch ook gewoon duidelijk in de folder?

‘Dat klopt. De folders zijn zelfs heel eenvoudig en duidelijk geschreven. Het medium is alleen achterhaald. De kans dat mensen de juiste informatie op het juiste tijdstip lezen, is heel klein en daar maakt Behandelpad het verschil.’

Waarom doen jullie mee aan de Health app award 2015?

‘We vinden dat onze app heel goed bij het doel van de award past. De app geeft patiënten namelijk echt meerwaarde. Naast de push-berichten, krijgen zij namelijk ook inzicht in hoe het ziekenhuis, de behandelkamer, de arts en alles daaromheen eruit ziet. We kiezen er ook heel bewust voor om de app op te leveren in de stijl van het ziekenhuis. De patiënt moet de app ervaren als een service vanuit zijn of haar ziekenhuis. Dit heeft PR-technisch natuurlijk een positieve uitstraling op het ziekenhuis, maar zorgt er ook voor dat je als ziekenhuis zelf controle houdt over de informatiestromen naar patiënten toe.

Toen we op het idee kwamen, dachten we dat de app al lang zou bestaan, maar dat bleek niet zo te zijn. Zelfs in Amerika en Engeland, die normaal voorop lopen, hebben ze deze app nog niet.’

Willen jullie uitbreiden naar het buitenland?

‘Als het tempo aanhoudt, dan kent iedereen in Nederland de app nog dit jaar en hebben we twintig extra ziekenhuizen aangesloten. We hebben al presentaties in Amerika, België en Frankrijk gegeven. Ook daar valt binnen een minuut het kwartje. Zoals gezegd, het wordt nog nergens gedaan. Wel met sms of e-mail, maar niet zoals dit.’

Hoe ziet de toekomst van Behandelpad eruit?

‘We werken aan een aantal plannen. Voor Kliniek Viasana hebben we net filmpjes aan de app toegevoegd met bewegingen die mensen na een operatie wel en niet mogen maken. Deze filmpjes zijn binnen enkele weken al duizenden keren bekeken. Inmiddels draait de app ook bij onder andere UMC Utrecht, Bergman Clinics, Haga Ziekenhuis, Albert Schweitzer Ziekenhuis, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Orthopedium en Medinova. Samen met de deelnemende ziekenhuizen ontwikkelen we de app continu door: vanuit hun praktijkervaringen voorzien ze ons van waardevolle nieuwe inzichten en ideeën.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op woensdag 24 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

 


Daniel Saris, arts in het UMC Utrecht was tevreden over de app en besloot een video te maken toen de app werd genomineerd voor de Dutch Interactive Award.

1 REACTIE

  1. Leuk en aardig, maar veel (oudere en gehandicapte) patienten hebben geen smartphone of computer of kunnen er niet mee omgaan. Voor die doelgroep zal men altijd papieren informatie moeten hebben. We kunnen niet klakkeloos het aantal smartphones afzetten tegen het aantal mensen: meerdere mensen hebben drie of vier van die apparaten tegenover een grote groep die ze niet heeft.

    Daarnaast: bij gebruik in de ziekenhuizen: Op hoeveel plaatsen moeten die apparaten uitstaan? En laat dat nu net plaatsen zijn waar het nalezen van informatie zo belangrijk is

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.