Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Dichterbij kampt met interne tegenstanders

Mark van Dorresteijn
Zorgorganisatie Dichterbij heeft aangifte gedaan wegens laster en smaad. Anonieme brievenschrijvers hebben het vooral gemunt op de raad van bestuur en zijn het niet eens met de nieuwe richting die de organisatie op gaat.
Dichterbij kampt met interne tegenstanders
Foto: Stockxchng

Dichterbij is naar eigen zeggen de afgelopen maanden geconfronteerd met diverse anonieme brieven vanuit de eigen organisatie. ‘Deze week is een nieuwe anonieme brief ook afgeleverd bij andere zorginstellingen. Daarop is besloten aangifte te doen, omdat de reputatie van Dichterbij schade wordt berokkend.’

Tegenstanders

De briefschrijvers manifesteren zich als tegenstanders van die nieuwe organisatie en verkondigen ernstige beschuldigingen aan het adres van de raad van bestuur, verklaart de organisatie. ‘Daarbij gaat het onder meer over hun bestuursstijl, de verhouding met de medewerkers en de financiën. Ook dreigen de briefschrijvers met vervolgstappen waarin “onorthodoxe werkwijzen” niet worden geschuwd.’

Informatiebijeenkomst

De raad van bestuur heeft gisteravond de 5.000 medewerkers geïnformeerd over de kwestie. Ook maatschappelijke partners als gemeenten, het Zorgkantoor, zorgverzekeraars en de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn inmiddels op de hoogte gesteld.

Interne steun

Alle geledingen van Dichterbij hebben inmiddels afstand genomen van de beschuldigingen van de anonieme briefschrijvers. De centrale ondernemingsraad, de centrale cliëntenraad en de raad van toezicht hebben nadrukkelijk hun vertrouwen uitgesproken in de raad van bestuur. Het personeel van Dichterbij heeft verontwaardigd gereageerd op de ontwikkelingen. In eerste, interne reacties wordt de handelwijze van de anonieme briefschrijvers sterk veroordeeld.

2 REACTIES

  1. Persoonlijk aanvallen van personen of organisaties vind ik niet terecht, want als je bij iedereen zoekt is er eigenlijk best altijd wat te vinden om iets of iemand in diskrediet te brengen.Dat gaat dan lijken op politiek bedrijven en dan is de interesse van iemand, die zich 100% geeft voor zoiets geeft tot nul gereduceerd.
    Daarom moet het systeem veranderen en de verantwoordelijkheden van een bepaalde functie goed uit de doeken worden gedaan.
    meestal wordt gewezen naar de verantwoordelijkheden van de zorgverlener gekeken, maar de cliënt waar alles om draait kan daarin ook zomaar niet mee wegkomen.
    Heel interessant gebied, waarin heel veel moet veranderen en materieéle kwesties naar de laatste plaats geschoven moeten worden

  2. Lees alle reacties
  3. Waar rook is, is vuur!!
    ”Het personeel van Dichterbij heeft verontwaardigd gereageerd op de ontwikkelingen”, lees ik. Dat is dan, neem ik aan, zonder de anonieme briefschrijvers!!
    Het Bestuur, de Raad van Toezicht, de Centrale Ondernemingsraad en de Clientenraad, zouden zich ook af kunnen vragen wat de reden is dat kennelijk ingewijden zich verplicht voelen de weg van de anonimiteit te kiezen!!.
    Is er wel een cultuur dat je zoiets kunt bespreken met ‘de leiding’; durven de personeelsleden dat??.
    Uit ervaring weet ik dat ondernemingsraden en clientenraden vaak in een heel sterk afhankelijke positie zitten (en vaak met de leiding meehuppelen).
    Het is triest dat ‘de leiding’ zulke situatie geschapen heeft, al is het maar uit de zekere wetenschap dat de patienten WEER DE DUPE ZIJN.
    ‘De leiding moet/mag gerust van deze situatie wakker liggen, want mijn ervaring is dat ze niet (altijd) (geheel) vrijuit gaan.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.