Philadelphia en Cisco versnellen e-health

Het implementeren van digitale innovaties in de zorg moet worden versneld. Dat vinden gehandicaptenzorgorganisatie Philadelphia en technologiebedrijf Cisco. Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt, gaan de twee partijen samenwerken. 'Digitaliseren is een kwestie van durf.'
Foto: AdobeStock

Het gaat goed met de ontwikkeling en inzet van technologische innovaties in de zorg, maar de adaptatie ervan blijft wat achter. Tot die conclusie zijn Philadelphia en Cisco gekomen. Ze ondertekenden daarom deze week een samenwerkingsconvenant, waarin ze afspraken hebben opgenomen die de inzet van e-health moet gaan versnellen. ‘We gaan samen op pad. Niet alleen met Cisco, maar ook met onze medewerkers, cliënten en hun naasten’, zegt Philadelphia-bestuurder Greet Prins. ‘We geloven echt in mensgerichte technologie en dat die onze medewerkers en cliënten in hun kracht kan zetten. Er gebeurt op dit moment zoveel op het gebied van e-health, het is belangrijk om onze medewerkers daarvan op de hoogte te houden. Maar wat is er mooier dan de cliënten daar ook direct in mee te nemen?’

Digitalisering bij Philadelphia

Bij Philadelphia zijn al verschillende innovaties beschikbaar. Zo gebruikt de organisatie slimme luiers, worden er robots ingezet en zijn er plannen om GPS-sensoren in de schoenen van cliënten te plaatsen. ‘Een van de pilaren waarop de samenwerking is gestoeld, is onderwijs. Het idee is om zowel de ruim 6000 medewerkers als de duizenden vrijwilligers van Philadelphia op te leiden, zodat ze betere digitale vaardigheden krijgen’, legt Hendrik Blokhuis, programmadirecteur Digitale Versnelling Nederland (DVN) bij Cisco, uit. ‘DVN richt zich heel specifiek op een aantal voor Nederland cruciale sectoren, waaronder de gezondheidszorg. Naast het opleiden van Philadelphia-medewerkers maken we een platform waarop we de data die uit de sensoren voortkomt kunnen ontsluiten. Er worden allerlei data verzameld in de verschillende sensoren, maar nu wordt daar nog niet veel mee gedaan, terwijl er juist nuttige informatie uit voort kan komen.’

Patroon durven doorbreken

Een voorbeeld daarvan is volgens Prins en Blokhuis de slimme luier waar Philadelphia gebruik van maakt. In deze luier zitten sensoren die aangeven of een cliënt moet worden verschoond. ‘Maar naast het feit dat iemand wel of niet verschoond moet worden, kun je bijvoorbeeld ook veel informatie halen uit iemands urine. Of je kunt een patroon ontdekken in de tijdstippen waarop iemand verschoond moet worden’, zegt Blokhuis. Prins: ‘Het gebruik van technologische innovaties vraagt ook om een verandering in het zorgproces en de mindset van medewerkers. Ik zie dat ze soms zeggen: ik heb die cliënt net verschoond, maar nu geeft de sensor aan dat het opnieuw moet gebeuren, dat kan echt niet. Je moet dan uit je routine durven stappen en toch even kijken of de cliënt nog een keer verschoond moet worden. Dat gaan we via deze samenwerking leren.’

Durven digitaliseren

De data die via de sensoren worden verzameld blijven van Philadelphia, benadrukt Prins. ‘Het gaat om geanonimiseerde data. Maar we zullen ons constant blijven afvragen: wat is het belang van deze technologie voor deze cliënt en hoe weegt dat op tegen de privacy?’ Blokhuis: ‘Privacy is enorm belangrijk, maar ik merk soms dat instellingen dat juist als een excuus gebruiken om niet te hoeven innoveren. Het mag vast niet, dus dan doen we het niet. De wetgeving in Nederland maakt juist veel mogelijk, maar er is wel durf en lef nodig bij bestuurders om daadwerkelijk met e-health aan de slag te gaan. Dit project is niet zomaar een pilot, we gaan het écht doen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.