Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Digitalisering nog in kinderschoenen bij meerderheid zorginstellingen

Annelies Vermeulen
Uit onderzoek onder bezoekers van de beurs Zorg&ICT blijkt dat 46 procent van de ondervraagden aangeeft dat de digitalisering van documenten in hun organisatie nog in de kinderschoenen staat. Een kwart van de ondervraagden antwoordt dat er nog geen sprake is van een papierloze organisatie, maar dat steeds meer documenten digitaal beschikbaar worden gesteld.

Uit de enquête blijkt ook dat 30 procent van de zorginstellingen serieus werk maakt van het digitaliseren van informatie. Deze instellingen verwerken alle binnenkomende papieren documenten binnen enkele dagen tot digitale bestanden. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Ricoh, leverancier van IT- en documentmanagementoplossingen.

Milieubelang

Hoewel bij een groot aantal zorginstellingen digitale documenten nog geen gemeengoed zijn, erkent men wel het milieubelang hiervan. Op de vraag welke aanpassing binnen de organisatie goed zou zijn voor het milieu, kiest 86 procent van de geënquêteerden voor papierloze oplossingen zoals digitaal factureren. De geënquêteerden werd tevens gevraagd naar hun voorkeur voor ICT-producten met een ‘groen’ predicaat. Als de organisatie een nieuw ICT-product aanschaft, vindt 42 procent van de ondervraagden dat deze een groen label moet hebben. Ruim een derde (34 procent) vindt dit belangrijk, echter alleen bij een min of meer gelijke prijs als die van vergelijkbare producten zonder groen keurmerk. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ‘groene labels’ geen bepalende factor moeten zijn in de keuze van ICT-producten.

Digitale borden

Een groeiend aantal zorginstellingen ziet het belang van digitale documentoplossingen en mogelijkheden om zowel specialisten als cliënten beter te informeren. Bij steeds meer ziekenhuizen wordt bijvoorbeeld patiëntregistratie via touch-screen zuilen mogelijk of worden patiënten over hun afspraak en wachttijden geïnformeerd via digitale borden, geïnspireerd op de informatieborden op Schiphol. Op de vraag of patiënten gebaat zijn met informatie over hun afspraak en wachttijden via digitale borden, is 84 procent van de respondenten uit het onderzoek op Zorg&ICT van mening dat dit een ideale oplossing zou zijn. Patiënten worden zo direct op de hoogte gesteld van eventuele uitloop van de afspraak. Van de ondervraagden geeft slechts 16 procent aan dat digitale informatieborden geen succes zouden zijn, enkelen geven als reden dat de patiënt hier bijvoorbeeld nerveus van kan worden. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

OIZ: ‘Wel of geen EPD, digitalisering zorg moet doorgaan’

Ggz-instellingen besteden jaarlijks 4 procent van omzet aan ICT

Nederlandse huisartsen lopen voor in ICT-gebruik

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.