Bestuurders in de zaal voelden zich zo geïnspireerd dat ze meteen al ideeën hadden over wat ze ‘morgen’ anders zouden gaan doen. Onder het motto: “Verbeter de wereld, begin bij jezelf.”
Bestuursvoorzitter Eric Janson van Zorggroep Leveste Middenveld:
‘Ik heb meegekregen hoe belangrijk het is dat ik me als bestuurder realiseer voor wie ik er ben.’ Doel van Janson is om meer transparant te worden: ‘In het recente verleden zijn er afspraken gemaakt dat ziekenhuizen de HSMR niet meer publiceren. Ik zeg: wij gaan het wel doen. We zijn een lerende organisatie en hierdoor leveren we beter te kijken naar waar we goed in zijn en waarin minder.’
Wout Adema, directeur zorginkoop tweedelijnszorg bij Achmea Zorg en Gezondheid:
‘Doe eerst zelf wat je van een ander vraagt. Wacht niet tot een ander het gaat doen.’
Gert Westert, hoogleraar kwaliteit van zorg aan de Radboud Universiteit:
‘Ik vind dat de zorg eraan toe is om “met de billen bloot te gaan.” We zijn dat aan de patiënten en cliënten verplicht. We moeten de cijfers bekend maken. Transparantie moet weliswaar geen doel zijn op zich, maar de eerstkomende vijf jaar misschien maar wel even.’
Meander Medisch Centrum
Anita Wydoodt, bestuurder: ‘Ik ga vaker met patiënten in gesprek en hen specifiek vragen hoe zij vinden dat wij het doen.’ Stafvoorzitter Meander Medisch Centrum: ‘Ik zou willen voorstellen om elk gesprek dat wij hebben met de raad van bestuur, te beginnen met kwaliteit. Dat is een betere stimulans. Nu gaat elk gesprek direct over cijfers.’
Willem Schreuder, bestuursvoorzitter Spaarne Ziekenhuis:
‘Ik ben bezig met het schrijven van de strategienota voor de komende fusie met het Kennemer Gasthuis. Misschien moet ik de verzekeraar vragen om daarin mee te denken.’ Door onder andere de omgangsvormen te verbeteren, zouden de inkooponderhandelingen beter moeten verlopen, denkt hij: ‘Nu doet de zorgaanbieder met twintig man zoveel mogelijk zijn best zich op te blazen en doet de zorgverzekeraar, ook met twintig man, net zo hard zijn best om dat alles zover mogelijk weer af te breken.’
Het mooiste van de verandering is dat Raad van Bestuur praat met medewerkers. Dit ontbreek in veel instellingen. 1x per oliebollen verhaal en hierna zit de directeur 364 dagen in z’n icoon. De maatschappij heeft behoefte aan mensen aan top met durf – hart en ziel voor het werk met passend loon!