De IGZ concludeerde dat het bij domotica-implementatie ontbreekt aan visie, risicoanalyse, toezicht en aandacht voor de patiënt. Kenniscentrum Vilans en Actiz reageren op de bevindingen.
Vilans: ‘Leveranciers leveren niet’
In de zorg realiseert men zich volgens Johan van der Leeuw van Vilans te weinig dat alle toepassingen van domotica naast voordelen ook nadelen hebben. Een voorbeeld is de uitluisterapparatuur. “Die wordt veel gebruikt in de gehandicaptenzorg, en met goed resultaat. Maar dat komt doordat die zorg ook ’s nachts bemande centrales heeft waar de meldingen binnenkomen. Daar zitten professionele centralisten die werken met protocollen en die van elke patiënt weten hoe ze bijvoorbeeld ademhalen. In de ouderenzorg zijn die centrales er niet en is er een heel hoog percentage valse meldingen.”
Niet alleen in de zorg gaat het fout
Niet alleen in de zorg zelf gaat het fout, ook aan de kant van de leveranciers moet er veel verbeterd worden. “Leveranciers leveren niet waar de zorg om vraagt. Er is een grote focus op touchscreens, daar gaat het meeste geld heen voor Research en Development. Maar die schermen leveren geen bijdrage aan betere zorg”, stelt Van der Leeuw. Veldnormen ziet Van der Leeuw voortkomen uit een onderzoek dat het VUmc doet naar richtlijnen voor domoticagebruik. “Dat is een promotieonderzoek dat nu anderhalf jaar aan de gang is, maar de resultaten laten nog drie jaar op zich wachten. Dat duurt te lang.” Uit de praktijk van het Leo Polakhuis bleek volgens Van der Leeuw dat sensortechnologie goed werkt. “Maar wat blijkt; die technologie wordt nergens gebruikt, omdat de grote leveranciers op de Nederlandse markt bijna niets aan sensortechnologie doen”.
Actiz: ‘VWS moet leiding nemen’
Jaap Knoppert van Actiz onderschrijft de conclusies van de Inspectie, maar wil niet dat het beeld ontstaat dat er niets gebeurt. “De sector is sinds 2005 bezig met domotica. Het klopt dat het zorgvuldiger moet, maar er wordt niet zo maar wat aangerommeld.” Knoppert stelt dat er ‘tijd en ruimte’ nodig is om de initiatieven die nu op domoticagebied plaatsvinden, een succes te laten worden. Daarnaast hoopt hij dat VWS zich met de normen gaat bemoeien. “Er moet een uniforme standaard komen waarmee gewerkt dient te worden, VWS moet daar de leiding in nemen. Laten we hopen dat dit rapport daar bij helpt”. (ICTzorg – Hein Bosman)
De bekende kloof tussen de wensen van mensen en techneuten. Is voor mijn bedrijf iedere dag weer een uitdaging om die kloof te dichten. en dan ontstaan er hele mooie resultaten.