Dat besef is het fundament onder de
Concrete vragen: hoe zorgt u voor meer werkplezier van medewerkers, kwaliteit van zorg, zorgproductie en doelmatigheid? Hoe kunt u innovaties tot stand brengen? En hoe houdt u geboekte resultaten vast?
“Het is de kunst om bevlogenheid te blijven koppelen aan goede bedrijfsvoering.” Aldus slaat een manager de spijker op de kop. Pik goede ideeën van verplegenden en verzorgenden op, ondersteun hun enthousiasme en laat hen een concrete rol spelen bij vernieuwingen. Als de werkprocessen goed zijn georganiseerd, volgt succes als vanzelf. Een voorbeeldje: de eendagsdiagnose dementie van Team290 leidt tot meer doelmatigheid en hogere kwaliteit van zorg. Het is klantvriendelijker en verloopt voor alle betrokkenen sneller en plezieriger.
Het is de taak van bestuurders om de voorwaarden te scheppen waarbinnen de organisatie en haar medewerkers en managers zich ontwikkelen en innoveren. Zie hiervoor de innovaties die in deze online special staan. Als u verlegen zit om ideeën, leest u deze printuitgave dan eens van achteren naar voren, al of niet met de bril van een Nursing-lezeres op de neus. Opdat u plezierig samenwerkt aan duurzame kwaliteit.
Ruud Koolen, hoofdredacteur
Links:
Dossier Zorg voor Beter