E-health-implementaties mislukken te vaak

De implementatie van technische innovaties binnen zorginstellingen mislukt te vaak. Instellingen investeren in technische innovaties maar als de pilot is afgelopen, blijven kansen vaak onbenut. Dit constateert Sanneke Langendoen, programmamanager innovatie bij Pluryn.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Sanneke Langendoen Pluryn_Klein400.jpg

Als voorbeeld van dure, mislukte implementaties noemt Langendoen zorgrobots. ‘Die zijn op veel plekken aangeschaft voor veel geld. Het programmeren van sommige robots is echter ingewikkeld en uiteindelijk worden ze nauwelijks gebruikt. Ik denk ook aan beeldbellen. Daar zijn ontelbaar veel pilots mee gedraaid, maar je ziet dat het op veel plekken nauwelijks wordt ingezet.’

Het wiel uitvinden
Volgens Langendoen wordt, door gebrek aan samenwerking met en tussen zorginstellingen, het wiel steeds opnieuw uitgevonden. Zorginstellingen blijven geld uitgeven aan technologie en kennis die al beschikbaar is. Daarnaast is het opstarten van technische innovaties tijdrovend en kostbaar. De zorg houdt onder

2
184

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Dat veel ehealth-implementaties mislukken of suboptimaal ingezet worden is maar al te waar. Dat heeft jarenlange GGz-ervaring als informatie-architect mij wel geleerd. Waar het, mijnz inziens, vooral aan schort is de plankenkoorts voor verandering. Maar het is Survival of the Fitting, niet the Fittest, die de psijker op z'n kop slaat. Pas je aan (aan de omgeving) of sterf uit. Kijk bijvoorbeeld naar ons eigen; welke drie dingen nemen we gegarandeerd mee als we de deur uitgaan en waar we voor terugrijden om het alsnog te halen? Sleutels, portemonnee en….smartphone! Het is die laatste, die in zeer korte tijd de harten van >80% van de Nederlanders gestolen heeft (CBS jun2016). De smartphone is de meest persoonlijke technologie die past bij ons. Bedenk dan dat onze gezondheid, het startpunt en bestaandrecht van de hele gezondheidszorgsector, het meest persoonlijke is wat wij hebben. Is het dan niet logisch om die twee zaken bij elkaar te brengen? De smartphone is onze toegang tot alle informatie in de zorg. Omarm deze premisse en redeneer dit helemaal terug in de organisatie en cliënt/patiënt, samen met de zorgverlener, zijn het wereldteam die succesvolle implementaties mogelijk maken.

  2. Lees alle reacties
  3. Dag Sanneke,
    Misschien kan ik je een klein beetje helpen. Het I-woord is inmiddels nogal uitgehold en weinigen kennen nog de herkomst en betekenis. Het is handig om een verschil te maken tussen inventie (de zorgrobot) en innovatie (het succesvol gebruik van de zorgrobot in de zorgpraktijk).
    Die twee hangen natuurlijk met elkaar samen (zo wordt de zorgrobot fabriek alleen blij als er veel verkocht worden en wordt de zorgleverancier alleen blij als het ding gebruikt wordt), maar toch zie ik te vaak dat de inventie (de technische uitvinding) wordt gepresenteerd als innovatie. En dat is het simpelweg niet.
    In het kort, een inventie wordt pas een innovatie als de gebruiker het ding niet meer kwijt wil. Iets wetenschappelijker gezegd: innovatie is een verandering in het waardesysteem van de gebruiker, die neemt (door positieve ervaringen met een product of dienst) een andere houding. DAT is innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.