Een derde artsen betrokken bij ernstig incident

Bijna een derde van artsen, verpleegkundigen en paramedici is betrokken geweest bij een ernstig medisch incident. Ze hebben daarna vaak last van angst, twijfel en schaamte. Dat blijkt uit een studie onder ruim 5000 artsen en andere zorgverleners.
BURN-OUT-ARTS-Fotolia_450.jpg
Foto: Fotolia

Veiligheidsincidenten in ziekenhuizen, met soms ernstige gevolgen voor de patiënt, hebben vaak ook grote impact op artsen en andere zorgverleners. Veel zorgverleners die zo’n incident meemaakten, hebben last van angst, schaamte, onzekerheid en symptomen die zijn gerelateerd aan een posttraumatische stressstoornis. Dat blijkt uit een onderzoek onder 5137 medisch specialisten, aiossen, verpleegkundigen en paramedici in negentien ziekenhuizen, waarover Medisch Contact deze week publiceert. Bijna een jaar geleden kwamen de onderzoekers al tot soortgelijke bevindingen toen ze halverwege het onderzoek waren. In een interview met Zorgvisie bracht Kris Vanheacht, een van de onderzoekers, al naar voren dat ziekenhuizen er goed aan doen om deze zogeheten ‘second victims’ van incidenten goed te begeleiden. Anders is er risico op burn-out en defensieve geneeskunde. 

Artsen betrokken bij medisch incident

Ruim 80 procent van de respondenten in het onderzoek gaf aan ooit één of meer keer persoonlijk betrokken te zijn geweest bij een veiligheidsincident – een onbedoelde gebeurtenis die tot schade heeft geleid, had kunnen leiden of nog zou kunnen leiden. Bijna een derde van de zorgverleners maakte een of meerdere incidenten mee met permanente schade voor de patiënt of overlijden tot gevolg. Bij 7 procent gebeurde dit in het afgelopen halfjaar.

Aandacht voor second victim

De onderzoekers stellen dat zo’n onbedoelde gebeurtenis niet alleen voor patiënten, maar ook voor zorgverleners zeer ingrijpend is. Ruim 3100 respondenten zeggen gevolgen te ondervinden van het incident dat ze meemaakten. Meer dan de helft noemt als symptomen hyperalertheid, schaamte, twijfel over kennis en kunde, stress en zich angstig voelen. Meer dan 20 procent zegt langer dan twee maanden last gehad te hebben van flashbacks; een symptoom van een posttraumatische stressstoornis. Zorgverleners geven onder meer aan dat ze behoefte hebben aan erkenning van de impact van de gebeurtenis op hen. Eén op de vijf zorgverleners geeft aan het voorval te willen bespreken met collega’s op de afdeling, andere betrokken teamleden of de eigen partner, maar dit niet te hebben gedaan.

Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken. >> Bekijk het dossier

1 REACTIE

  1. Cliëntenraden weten doorgaans niet hoe zij moeten reageren op een incident of calamiteit. Terwijl dit wel invloed kan hebben op zorg/welzijn voor cliënten en terwijl zij het cliëntenperspectief moeten benadrukken en behartigen. Ook weten cliëntenraden doorgaans te weinig van klachten en geschillen in de zorg. Vandaar onze cursus Cliëntenraad en Calamiteit: http://ncz.nl/ondersteuning/clientenraad-en-calamiteit/

Geef je reactie

Vul een reactie in!
Vul hier je naam in